lördag 5 juni 2010

Ställt ut mig

Det skrivs fortfarande väldigt lite på mitt tangentbord. Mattes kapacitet är visserligen inte på noll och intet längre, men hon är fortfarande klart påverkad av familjens situation. Hon har dock tagit sig så långt upp i trappan att hon numera prioriterar vad som är viktigast.

Bokstäver kan vänta och skrivas vid ett annat tillfälle. Mina aktiviteter är nu upp-prioriterade och kommer direkt efter husse och lillhusses väl och ve.
Husse mår bättre. Kroppen läker så sakteliga och den värsta värken har lagt sig. Läkarna är dock fortfarande lite oroliga för frakturerna i nacken, men varje dag och vecka som går utan att de behöver operera är av godo. Vi hoppas alla att prognosen fortsätter att se positiv ut. Matte har hyrt en rullstol som vi kör omkring husse i. Jag sköter mig jättebra när vi är ute och går med den. Har provat att agera draghund men det föll inte i god jord. De tyckte att det var för dålig kontroll på ekipaget då. Drog ner husse i hålor och över kantstenar. Det gjorde ont sa husse, så jag fick sluta med det.

Lillhusses aktiviteter är som vanligt rätt många. Det spelas golf och tränas hockey om vartannat. Isträningen är nu slut för säsongen men de kör barmarksträning så det står härliga till.

Själv får jag mig nu en hel del till livs. Matte har lagt spår, tränat lydnad och utställningsträning. Vi har också gått roliga långpromenader i skogen. På sista promenaden passade jag på att jaga upp en katt i ett träd. Den satt mycket fegt däruppe och fräste åt mig. Då smet jag vidare efter ytterligare ett djur och var borta nästan tio minuter innan jag, med tungan långt nere vid knäna, kom springande tillbaka till matte. Det var så länge sen jag rymde att jag liksom kände att det var dags. Bara för att matte ska vara på tårna.

Utställningsträning brukar betyda att jag ska visa upp mig för en domare. Det var likadant den här gången. Innan husse trillade ner från taket så hade matte anmält mig till 3 utställningar. Den första var precis dagarna efter fallet och den gick bort direkt. Fanns inte i vår värld att försöka se snygga ut med all den oron för husse. Nu var det dags för den andra utställningen i Fengersfors. Matte tvekade först men det fanns ingen riktig orsak att ställa in den utställningen. Pälsen är i fint skick, hullet är lagom och vädret var kanon. Husse klarar sig fint hemma med lillhusses hjälp. Alltså gick jag och matte upp klockan fyra i morse och körde sen klockan fem upp till Dalsland. På vägen upp kom som vanligt mattes alla nervositettankar igång. Hon hade två och en halv timma på sig att tänka dem många gånger...
"Varför anmäler jag oss till sånt här? Till vilken nytta? Tänk om vi far ut med huvudet före...Vad har väl vi där att göra? En liten tokig cairntik med lika tokig matte... Vilka tror vi att vi är? Alla andra är ju så snygga!

Här är en bild från en av mina första utställningar. Tror att jag var unghundstik eller junior på den här bilden. Mycket har ändrats sen dess. Någon har t.ex lackat om mig... Matte har lärt sig av sina misstag och jag har fattat vad det går ut på. Många är de cairnvänner som har hjälpt oss på traven.

Nu fick vi lite peptalk av Ann-Christin och co. Matte fick kaffe och allt kändes genast lite bättre. Hjälp med flufferiet fick vi också och sen gick det i ett flygande fläng. Matte hann knappt bli mer nervös - räckte i och för sig med den hon redan byggt upp - så var det vår tur.

Vi äntrade ringen och gjorde vårt absolut bästa. Matte var stolt och jag var snygg - precis som det ska vara. Det räckte ända till ett CK och fjärdeplats i Bästa Tik-klass. Hoho - jag blev rankad som pudding en gång till. Snacka om lyckad dag. Matte kvittrade och var så glad efteråt.

Nu skulle vi egentligen varit med på utställning även i morgon i Vänersborg, men matte känner att hon inte orkar det. Schemat med heltids skifttjänstgöring och allt hemmavid har börjat ta ut sin rätt på henne - hon är vansinnigt trött och orkar inte ladda om till en utställning till på samma helg. Vi får göra en comeback senare i sommar när allt förhoppningsvis har löst sig på ett bra sätt.

Jag hoppas på någon annan fartfylld aktivitet i morgon istället. Kanske kan jag jaga lillhusse eller om jag har riktig tur så lägger matte ett spår till mig.

1 kommentar:

Cinna sa...

Kul att ni kom iväg och att det gick så bra!! Matte har all anledning att vara stolt över dig.
Vi har myntat ett nytt uttryck ikväll, "en hungrig hund är en lydig hund"! Det gick jättebra på kursen- köttbullesuget var så stort att Nemo följde minsta vink!
Hälsa Husse att vi saknar honom på jobbet och att han ska krya på sig!