fredag 12 juni 2009

Efter solsken...

...kommer regn.
Normalt sett är väl talessättet precis tvärtom, men just nu känns det just precis så här...
Vi har haft det så fantastiskt roligt på våran lydnadskurs. Vi har världens bästa fröken som inspirerar mattarna till utveckling. Vi hundar är världens bästa hundar som också inspirerar till ständigt nytänk. Och så måste jag också berömma alla våra mattar - de är faktiskt riktigt bra mattar allihop. Hela gruppen har blivit så väl sammansvetsad och trivs så himla bra ihop. Skratten är många och alla kan vara sig själva. Ingen behöver känna någon prestationsångest - alla vet ju hur det är att ha cairn. Ena gången känns det som att en start i lydnadsklass 1 är nära förestående. Nästa gång har vi plötsligt glömt allt... "Sitt" - hur gör man det? "Ligg" - har jag aldrig hört talas om... "Hit" - ja ja jag kommer, ska bara... "Apport" - varför det?!!! "Rutan" - men spring då matte!!! "Stanna" - har ingen lust, men jag kan trampa runt lite här... och nosa..."Fot" - kolla matte jag kan dansa! "Hopp" - haha jag var snabbare än ditt kommando. "Plats" - har du tänkt på att jag kan bli kall om magen?
Vid andra tillfällen är jag bara orolig att matte ska äta upp det goda godiset och måste hela tiden pocka på hennes uppmärksamhet så hon inte glömmer att det är mitt.

Vi har blivit så duktiga allihop - titta bara på detta utsökta ekipage. Conrad har kanonkontakt med Ellika och bara väntar in nästa kommando (eller är det kanonkontakt med godiset...)

Jag utför samma övning som Conrad, men är i hoppfasen. Vi är smidiga och spänstiga - klarar alla hinder.
Här utför jag och matte "dumrutan". Jag har idag valt att förstå alla instruktioner och står nu och väntar på att matte går runt konerna.
Vi har jobbat med alla grunder för lydnadsklass 1 och nosat vidare på övningar i lydnadsklass 2. Det gör träningen varierad och rolig. Kan bli lite tjatigt att nöta enbart klass 1 övningarna och all träning ger bättre kontakt och lydnad säger fröken Ann-Christine. Samspelet mellan vovve och förare har förbättrats ordentligt. Våra mattar har alla blivit ännu tydligare ledare.
Se bara på bilden under så fin kontakt Elvis och Carina har. Man blir glad av att jobba tillsammmans.
På den här länken hittar ni fler bilder från lydnadskursen. Jag är med på många (blir lätt så när man är så omtyckt av sin husse och lillhusse och det är de som tar bilderna...) men jag tror att mina klasskamrater är med på någon bild allihop.
Nu har alla mattarna bestämt sig för att anmäla sig på kurs till hösten igen. Det finns ingen kurs att anmäla sig till säger Ann-Christine...men det bryr vi oss inte om - vi VILL gå på mera kurs. Då veknar hon och säger att då kan det nog bli en kurs igen. Bra! Vi vill lära mera!
När vi satte oss i bilen för att åka hem möttes vi av regn nästan direkt. Vi har haft kanonväder vid varje träningstillfälle. Så talesättet, efter sol kommer regn, stämmer bra både ur väderssynpunkt och att det nu är lite tråkigt att kursen är slut.

Inga kommentarer: