fredag 17 juli 2009

Clova, Clova liten...


...rulla sig i skiten...
Ho, ho vad det är härligt att bo på landet! Här finns så mycket djur...och djur har naturbehov...många korvar och små kulor finns både här och där i naturen. I olika format, storlek och konsistens. Rykande färskt eller gammalt och lite torrare. Alla sorter luktar och smakar olika. Jag kan ofta vädra mig till "skiten" på långt håll. Matte begriper inte hur lätt jag nosar upp allt, som hon tycker, äckelpäckel.
Vaddå äckelpäckel!!! Vissa saker är ju rena delikatesser! Och om jag inte känner för att äta det så rullar jag mig omsorgsfullt och noga så att så mycket som möjligt sätter sig i pälsen.
Jag har en speciell teknik att först snabbt doppa ner halsen lite på tvären och gnugga in det på bröstkorgen och halsen. Därefter välter jag över på rygg och fortsätter ingnidningen noggrannt över så stor del av ryggen som det räcker till. Snabb är jag också. Ena stunden står jag fridfullt och nosar för att i nästa sekund "kasta" mig ner i härligheten.
Tyvärr uppskattar inte personerna dessa lukter överhuvudtaget... De känner nästan genast när jag har varit igång. Rynkar på näsan och gnyr och gnäller över sin trollpacka till hund. Säger att jag inte sätter en endaste tass inne i stugan innan jag är sanerad. Och så åker man in i duschen i raketfart...
Det har blivit duschen många gånger den här sommaren...Det får till följd att fästingmedlet duschas bort och behandlingen med Exspot måste göras om med mycket högre intervall än vad som borde behövas. Matte har försökt förklara för mig att det är ett nervgift. Att hon inte gillar att behöva ta på mig det så ofta. Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar att det skulle kunna vara farligt. Men matte säger att hon är rädd om mig och också tänker på miljön. Tror jag får svårt att ta till mig det...jag lär fortsätta rulla mig så ofta jag kommer åt.
Jag är inte ensam om detta, Ellen gillar också "skit"... Häromdagen hittade jag en riktigt mjuk och fin färsking. Jag startade rullandet direkt. Matte fick syn på mig och röt med värsta basrösten att jag skulle sluta. Jag steg upp och matte var precis på väg fram för att plocka upp kattbajset när Ellen smet emellan och käkade upp resterna. Så var det klart...städat och fint...och mumma i pälsen... Ellens matte, Jenny och min matte bara skakade på huvudena och ylade om att det fanns två cairnar till salu i Skårtorp.
Jag vet att de inte menar något med det. Men jag åkte så klart in i duschen igen och Ellen fick inte pussa någon på hela dagen...Vilket öde det var, för en pussgurka som henne.

Inga kommentarer: