måndag 13 juli 2009

Vilken helg!

Hej där! Här är jag på utställning igen.
Matte ger sig inte...nu var det återigen chans till att skaffa sig en 1:a i bedömning. Två chanser till och med. Utställningarna i Tvååker höll på i två dagar och matte hade anmält mig till båda.

Charlotte hjälper matte att klargöra mig och fluffa håret på ett bra sätt. Det gäller att få fram det alerta cairnuttrycket och samtidigt inte styla för mycket...Jag blir så snygg så snygg. Det tycker i alla fall matte. Hoppas att domaren tycker det också.
Så är det dags att ställa upp sig för att domaren skall få se alla tikarna i öppenklassen. Oj - det blev alldeles fullt i ringen. På fredagen var vi 15 tikar tror jag och på lördagen var det 19 anmälda. Hur skall detta gå...så många att studera...det kan inte vara lätt att vara domare. Sammanlagt var det ca 50 cairnar på fredagen och ca 60 på lördagen som skulle bedömmas.
Vad tror du matte? Står jag bra så här? Fin kontakt och svansen är uppe. Måste ju bli bra...
När den inledande uppställningen och trav i ringen är avklarad så blir det till att vänta på sin tur för enskild bedömning. Vad tror du matte? Dröjer det länge?
Dags för okulärbesiktning. Här står jag snällt på bordet och domaren kikar på kroppen...mmm..."bra kropp, level topline, välbalanserad och välmusklad" var några av orden som hon dikterade. Även domaren på fredagen tyckte om min uppenbarelse. Han skrev t.ex excellent bitch med bra proportioner.
Trav i trekant, enskilt ekipage, stod härnäst på programmet. Hej husse! Är jag snygg så här?
Efter uppställning framför domaren skrivs kritiken färdigt. Och så kommer plastbandet...Se så glad matte är! Det blev rött plastband både på fredagen och lördagen. Tänka sig...
Så var man med i konkurrensen i öppenklassen...nu gäller det att stå snyggt och se charmig och alert ut...
Wow...jag lyckades erövra ett CK igen på fredagen! Blev placerad som 4:a i öppenklassen och fick tävla vidare i bästa tikklass. Väl i den klassen räckte jag inte till för någon placering, men bara känslan att gå in med vovvar som är champions eller erövrat cert är härlig. Vi är liksom med på banan...jag och matte...två amatörer. På lördagen blev det ingen placering, men kritiken var ju jättefin även då.
Ja vilken helg vi har haft...en sådan framgång kunde matte aldrig tro att vi skulle få. Nu har matte uppnåt sitt mål, att få tre 1:or på officiell utställning. Nu har jag ju fyra, varav två med CK. Det kommer nog ändå att bli en och annan utställning i framtiden - det är ju jättekul.

Matte rullar hem alla prylar igen. Nu dröjer det ett tag innan det blir utställning igen. Det finns nämligen ytterligare en fas i den här tikens cykel...nämligen "tappa pälsen fläckvis fasen"... och den har redan börjat...

1 kommentar:

Carin Jacobsson sa...

Wow! Grattis till er båda!
Det ser ju jättesnyggt ut på bilderna!
Milton var inte med för hans päls är på tillväxt.
Vi ses!
Carin