torsdag 22 juli 2010

En skitsak

Sommar, sol och värme. Det är underbart det. Vare sig man befinner sig utrikes eller inrikes uppskattas bra väder och semester. God mat brukar höra till och trevlig samvaro med goda vänner.

Ibland drabbas man också av "turistmage". Det betyder för de flesta att det som kommer ut är av det något rinnigare slaget och det kommer ofta... Är man som jag, en cairnterrier, kan det bli precis tvärtom.

Häromdagen gick jag och matte som vanligt på morgonpromenaden. På morgonpromenaden brukar jag alltid producera både nr 1 och nr 2. Nu trodde dessutom matte att det borde vara extremt bråttom med bajseriet, eftersom jag inte gjort något sådant sen föregående dags morgon. Jag hade också varit väldigt orolig på natten. Det mullrade i min mage och jag hade svårt att komma till ro. For upp och ner ur sängen. Gick till dörren flera gånger. Matte var ute med mig ett par gånger men det blev bara kiss varje gång.
Nu beslutade jag och matte att det var dags att gå upp för dagen och ta en riktig promenad. Vi gick och vi gick. Kissade flera gånger under promenaden. Det som matte väntade på uteblev dock. Till slut gav hon upp och vi gick in för att äta frukost. Hon tänkte att frukost borde väl sätta lite fart på magen.

En stund efter frukost gick vi ut på promenad igen. Nu skulle jag väl behöva få ut något i alla fall. Nähä - kände mig inte det minsta nödig. Kunde dock prestera några droppar igen och tänkte att det borde väl göra henne glad. Matte rynkade dock pannan och började fundera på vad jag kunde ha ätit under gårdagen. Hon mindes inte att hon kommit på mig med något speciellt i käften. Visserligen hade jag gjort en liten avstickare från stugan och någon i skogen så det fanns en liten risk för att jag hunnit stoppa i mig något som jag inte borde.
Själv mådde jag nu prima och var inte ett dugg orolig. Tyckte dock det var ett fasligt springande ut på promenad.

Nu skickades lillhusse ut med mig. Samma visa...kiss men inget bajs... Jösses ska de hålla på så här kommer jag snart att få problem att klämma ut några droppar också.
När vi kom hem utan uträttat värv hörde jag matte prata i telefonen. Det var tydligen så att personerna hade tänkt göra en utflykt med resten av klanen Olsson/Nilsson/Brodén/Jansson på museum. Då skulle jag vara hemma och matte tyckte att det var viktigt att jag var nyrastad på alla sätt och inte hade något problem med magen.
Matte gjorde ett sista försök och sen gav även hon upp och hela familjen lastades in i bilen. Hon kikade på mig i backspegeln och sa; Äh, jag hoppar över den där utställningen. Jag och Clova kan promenera längs kajkanten så länge. Så kan vi träffas efteråt och gå och fika någonstans.

Nu blev det plötsligt flera erbjudanden om att vara med mig istället. Lillhusse tyckte att de kunde släppa av oss två hemma i stan, så kunde han ta hand om mig. Han var inte så noga med den där konstutställningen. Husse erbjöd sig också promenad på kajkanten. Och när vi kom fram till de övriga visade det sig att de också kunde tänka sig att promenera med mig längs med Norra Älvstranden. Alla ville hellre gå med liten Clova än på utställning. Tänk vad man är populär.

I nästan två timmar promenerade vi längs Göta Älv, Eriksberg och Lindholmen. Hittade sen ett trevligt fik där vi tillbringade ytterligare någon timma på uteserveringen i det härliga vädret. Blev en supertrevlig utflykt där ALLA fick vara med. Och alla var nöjda med dagen. Tavlor kan man titta på en annan dag när det regnar...

Något bajsande blev det dock inte...

När vi kom hem på kvällen lekte jag och lillhusse i trädgården. Vi hade jättekul med bollar och leksaker. Plötsligt for den lede i mig och jag drog under högljudda skall iväg. Både luktade och hörde en inkräktare på Yngves tomt.
Den tomten ingår i mitt revir och då har jag ansvar för att hålla det fritt från inkräktare. Självklart ropade alla "NEJ" och "STANNA" men det bryr jag mig inte om. Gasta ni - jag har viktigt arbete att utföra.

Jag var väl borta en sisådär 10 minuter. Ibland kunde de höra mitt skall, men jag var tyst för det mesta. Kände hur det började jobba lite i magen... nu kommer de att bli glada...nu ska jag producera!

Kom så springande med glad uppsyn tillbaka till vår tomt. Här är jag! Nysketen och klar! Bra va?!

Så hörde alla hur en dam på andra sidan häcken ropade... HALLÅ!!! Är det ni som äger den lilla hunden?! Kan ni genast komma hit och plocka upp bajset efter er hund. Det ligger mitt på vår gräsmatta!

Så det var bara för matte att plocka med sig en påse och med små röda rosor på kinden gå över till deras tomt och städa efter mig. Fick också passa på att be om ursäkt för all annan olägenhet som jag kunde ha ställt till med och troligen kommer att göra i framtiden.

Vilket ståhej över en sådan skitsak...

Inga kommentarer: