torsdag 29 juli 2010

Skadeglädje

Det finns en massa roliga och tänkvärda ordspråk. Man kan nästan skriva om en dag i mitt liv med hjälp av dem. En ganska vanlig dag faktiskt. Med en lite ovanligare inledning...

Jag och matte mötte Ellen och hennes personer när de kom från uteduschen. Ellen var inlindad i en handduk och personerna såg lite smått irriterade ut. De sniffade i luften runt Ellen och i pälsen. Var inte helt nöjda med odören som fortfarande gjorde sig påmind från Ellens söta uppenbarelse. Det visade sig att Ellen hittat mumma att rulla hela kroppen i. Lasse och Jenny var inte alls imponerade över "Clovatilltaget" och hade nu försökt sanera Ellen med vatten och schampo. Det enda som var positivt med den historien var att de samtidigt som rullningen pågick hittade massa kantareller.

Matte skrattade så hon tjöt. Äntligen var det någon annan som fick bök och stök medans hon bara kunde titta på. Titta på sin lilla söta Clova som inte hittat på ett endaste bus idag. Vilken liten ängel...

- Skadeglädje är den sanna glädjen
MEN...
- Prisa ej dag förrän solen gått ner
OCH
- Kasta inte sten i glashus
EFTERSOM
- Ingenting är nytt under solen
OCH
- Ropa inte hej förrän du är över bäcken
DEFINITIVT
- Spotta inte i motvind
DÄRFÖR ATT
- Har man tagit fan i båten får man ro henne i land
OCH CLOVA ANSER
- Man har aldrig roligare än vad man gör sig
OCH
- Man ska smida medan järnet är varmt
MAN LÄR SIG
- Skrattar bäst som skrattar sist
MEN OCKSÅ
- Ett gott skratt förlänger livet

Vad ni kanske förstår av ovanstående så gick det inte lång tid innan matte fick igen...med besked...

Direkt efter hennes gapflabb gick vi ut på långpromenad, jag och matte. Vi undersökte lite nya stigar och vägar. Och jag hittade riktigt bra klet att rulla mig i. Stank flera meters radie runt mig.
Så när vi kom tillbaka till stugorna fick matte krypa till korset och mycket ödmjukt be om att få låna uteduschen även till mig. Nu var det Lasse och Jennys tur att skratta högt och ljudligt.

Så även om vi ställer till med vissa olägenheter och besvär, så är vi en ständig källa till glädje och skratt. Och vem vill inte ha ett roligt och långt liv?

Och matte hittade också lite kantareller... så det så.

1 kommentar:

Elin sa...

Hejsan! Jag hade en cairn som vi var tvungna att avliva för några månader sedan. Nu när jag flytatt hemifrån så funderar jag starkt på att skaffa en egen cairn! Vart så himla kär i rasen. Tyvärr var Ella, som hon hette, en bångstyring sak! Vi hade inte möjlighet att gå på lydnadskurser med henne, vilket ledde till en mkt bestämd dam som inte kom när man ropade, om man inte hade nått gott i handen ;) Kul med en cairnblogg! Kommer att fortsätta följa den! kram/elin