söndag 4 juli 2010

Sommar, sommar, sommar!

Äntligen är det sommar även i vår familj. Nu väntar förhoppningsvis lata dagar i solen. Det har sannerligen börjat bra i alla fall. Husses gips åkte av i förra veckan och även om han fortfarande behöver gå med kryckor så är det ett stort steg i rätt riktning. Han blir nu mycket rörligare och kan gå med kortare sträckor. Det har gjort att vi kunde flytta ut till stugan. Här ute väntade min bästis Ellen i sin stuga och nu kan vi leka varje dag. Det är sommar det!

Det betyder också mer frihet för min del. Mycket lek och bus i trädgården. Trädgården har inget staket... vilket gör att jag kan göra små rymmarturer. Det är också sommar det!

Samma dag som matte jobbade sitt sista pass innan semester blev det en riktig värmebölja. Jag låg på trappen och flämtade. Också sommar. Personerna tyckte att jag borde gå till en skuggig plats och lägga kroppen, men just nu ville jag känna solen värma i pälsen. Det ville jag inte så länge...jösses så varmt det blev.
Som tur var blev även personerna lika varma i hatten och det började planeras för ett dopp i sjön. Bada i sjön är verkligen sommar! Matte smusslade med en liten plastpåsen med något orange i. Innan jag hunnit se vad det var åkte grejen ner i ryggsäcken.
Husse ville ligga kvar i skuggan och lyssna på sin ljudbok (snacka om sommar va?!) och därför gick nu jag, lillhusse och matte bort till "stenen". Det är bästa stället i sjön om man vill låta vovvar härja fritt både på land och i vattnet. Vi är nästan alltid ensamma där och det är bara skogen runt om oss. En liten cairntik behöver alltså inte kontrolleras speciellt hårt. Frihet under ansvar säger matte...sköter mig mycket bra för det mesta.
När vi kom fram till stenen tog matte fram den orange grejen. Kolla!, en flytväst till mig! Vilken bra grej alltså. Jag gillar att bada men är inte så förtjust i att simma. Man får kämpa så mycket för att hålla sig flytande att liksom tjusningen med själva simmandet går förlorad. Alltså brukar jag mest gå ut och ställa mig i vattnet och bara ta ett och annat simtag om de verkligen lockar med något gott eller roligt.
Med flytväst blir det en helt annan grej. Nu behövs inte så mycket lock. Frivilligheten till simtag ökar ordentligt.
Oj så lätt man blir i kroppen. Flyter som en kork. Man behöver bara klura lite på att hålla balansen i flytvästen när man simmar. Det kan bli lite känsla av att man välter - fast det gör man inte. Och det går rätt fort att komma på tekniken.
Matte fick idén till att köpa flytväst när Cairn i Väst var hos Uddevalla Hundhälsa i vintras. Då fick vi ju prova att simma i flytväst i deras pool. Eftersom jag såg ut att, åtminstone inte vara skräckslagen, tänkte matte att det kunde vara käckt att ha en till sommarens bad. Bra idé matte. Nu ska här simmas! Det är sommar!

Efter en härlig dag med långpromenad och bad är det skönt att slöa lite på terrassen vid stugan. Då kan till och med jag bli en liten knähund och rulla ihop mig i mattes knä.

Nä, vad säger ni gott folk? Är det inte dags för lite mer sommar? Sätt igång grillen nu. Jag vill grilla. Det, om något är sommar!

Inga kommentarer: