torsdag 23 september 2010

Fippelmatte

Matte klagar ibland på mig. Jag kan vara allmänt stökig, busig eller bara för mycket. Ibland är jag för slö eller har bara inte lust att göra det som matte föreslår. Då och då har jag bara otur och det händer grejer med mig eller i min närhet. Kan avslöja för er att precis allt detta kan man säga om matte också.

Det började med att hon nästan försov sig. Snosade nog en gång för mycket och det har man inte tid till när man börjar klockan 6 på morgonen. I matte och husses yrke är det mycket viktigt att hålla tider. Man kommer inte försent. Därför att då är det någon som ska lösas av som blir lidande och inte får gå hem. Stolen och positionen lämnas aldrig tom. Verksamheten pågår alltid. Däremot är bemanningen kraftigt reducerad på natten eftersom det flygs mindre då. När matte och husse börjar klockan sex så är det verkligen viktigt att vara i tid för då sätter morgontrafiken igång med besked och då måste bemanningen ökas direkt. Då är man först på plats av morgongänget och det gäller att öppna upp för dagen.

Nu fick matte sannerligen skynda sig. Frukostmackorna blev gjorda i all hast och sen iväg. Hon var i tid till jobbet med 3 minuter till godo. Pust. Däremot hann hon inte göra varken kaffe eller te innan positionen bemannades och öppnades. Det blev mycket att göra med en gång, så när nästa gäng kom klockan 06.50 blev matte glad och kunde få sin första paus. Nu fixade hon varm choklad och tog fram sina mackor. Satte sig vid en dator för att kolla mailen och läsa någon tidning på nätet. Tog inte lång stund innan hon vält ut chokladen i datorns tangentbord...ojdå - inte bra.
Kan meddela att det tangentbordet rätt omgående slutade fungera. Matte sanerade och sanerade, men det hjälpte inte. Tangentbordet var kört.
Sitt arbete fixade hon fint under hela passet - det var ju bra. Hon sa att det var en väldans tur att hon inte vält ut chokladen i arbetspositionens tangentbord. DET hade varit långt mycket värre. Vad en sådan arbetsposition kostar vågar hon inte ens tänka på. Och om det dessutom hade "stängt av" en position i högtrafik hade flygverksamheten blivit lidande och det vill ingen flygledare vara orsak till. Matte har dock lite vett i skallen och vet att det är förbjudet att ha t.ex kaffe och varm choklad på arbetsbordet. Om man nu måste ha lite kaffe när man arbetar så får man vackert ha det på ett litet sideboard.

Så kom hon hem efter en lång arbetsdag. Lite sliten efter både rivstarten på morgonen och att det varit en hel del att göra under dagen. Tur att jag då finns hemma och väntar. Det blev en mysig eftermiddagspromenad för att rensa skallen.
Nicke släntrade in genom dörren och så hjälptes matte och lillhusse åt en stund med lite kluriga läxor som han hade med sig hem. Det gäller att läsa dem i tid för att hinna med hockeyträningen senare på kvällen. Innan man tränar måste man få lite mat i magen. Tiden började bli knapp... Matte satte lite småstressat igång med maten. Det skulle blir kassler, ris och champinjonsås.

Allt flöt på bra tills matte bestämde sig för att en skvätt grädde skulle göra susen för såsen. Då ville det sig inte bättre än att hon välte ut hela förpackningen med grädde. Över hela spisen och det rann som ett vattenfall ner även på golvet. Jag som, min vana trogen, satt nedanför spisen för att samla upp sånt som eventuellt trillar ner på golvet fick nu fullt upp. Dessutom hade jag fått en massa grädde i pälsen. Det bekymrade inte mig men matte blev maxad. Var skulle hon börja torka upp någonstans... Grädden som brände in med hög hastighet på plattan, grädden i min päls eller grädden på golvet. Jag hjälpte henne raskt med problemet grädde på golvet. Det var en stor pöl som jag tog mig an. Matte var "tacksam" och kunde ägna sig åt den nu mycket illaluktande grädden på plattorna. Pälsen fick vi tvätta ur senare.

Det blev trots allt middag på bordet idag också. Och den smakade bra. Det blev lite grädde kvar till såsen. Och matte hann både köra lillhusse till hockeyträning och hämta honom från densamma innan det var dags att åka till jobbet igen. Nu skulle husse, som jobbat hela eftermiddagen, få åka hem. Och matte kunde känna hur lugnet lägrade sig i hennes tillvaro. Att bara jobba natt är en baggis framför matlagning och städning.

Inga kommentarer: