onsdag 31 augusti 2011

Back in town

The girl´s are back in town... och det vet hela gården om vid det här laget.

Lika snälla och rara som vi ligger och myser i soffan, lika högljudda och ouppfostrade kan vi agera när man minst anar det.

Nu har vi bott i stugan hela sommaren. Det är en härlig tid med mycket lek, bus och frihet. Vi har en jättestor hage på gräsmattan i anslutning till terassen och huset. Dörren står öppen hela tiden så vi kan springa ut och in som vi vill. Det blir många långa härliga skogspromenader utan koppel där vi kan springa lösa och riktigt rasa av oss all energi. Det blir inte så mycket regler och lydnad för oss ute på landet. Det är inte så många situationer där vi behöver uppföra oss. Man kan väl säga att vi blir en anings förvildade.

Texas lydnad var väl inte klockren innan sommaren heller men nu är den totalt obefintlig. Kolla bara som hon överfaller Nicke. Hon tar sig friheter den lilla!

Nu är vi som sagt hemma i stan och nu gäller det att "sätta på sig grimman" igen. Nu måste vi damma av lydnad och regler för hur man uppför sig i civilisationen. Det är svårt... speciellt för den unga damen. Jag kommer rätt snabbt in i stadstänket igen. Jag går käckt i kopplet och håller koll på bilar, cyklar, barnvagnar, bussar, spårvagnar och gräsklippare. Vet att man är försiktig när man ska korsa vägar och kastar mig inte ut i körbanan bara för att det fladdrar förbi ett löv.

Matte tycker dock att jag har en stor olat i stan. Det är mitt starka revirtänk. Hela gården och alla gräsmattor är MITT område. Där har jag starka åsikter om vilka andra hundar som rör sig. Åsikterna brukar ta sig uttryck i högljudda skall. Oavsett tid på dygnet. Matte blänger på mig och undrar när jag ska lära mig. Jag VET att matte inte gillar att jag skäller men det går bara inte att låta bli. Många ser ut att behöva en utskällning.

Texa har däremot mycket att arbeta med... T.ex är det ingen ordning på gången i koppel. Hon far omkring åt alla håll. Kastar sig efter cyklar och joggare - det är ju kul att jaga... smyger efter fåglar och hoppar på folk som vill hälsa. Skiter mitt i gatan och kissar på vardagsrumsgolvet om hon glömmer av att tänka efter lite. Skäller på sig när hon ser sig själv i ett skyltfönster. Och som jag sa ovan - hon kan kasta sig rakt ut i gatan bara för att det blåser omkring lite löv som ser roligt ut att fånga.

Matte har som sagt en del att arbeta med när det gäller den lilla hunden. Jag har tidigare deklarerat att sådan uppfostran tänker jag inte ägna mig åt och det beslutet står jag fast vid. Jag lär henne allt som jag anser vara viktigt i hundvärlden. Jag lär henne också en massa ofog enligt matte. Nyttiga kunskaper enligt mig.

På bilden ovan är vi en sväng i Slottsskogen och tittar på djuren. Här spanar vi in kronhjortarna. Spännande tycker Texa.
Jag spanar snabbt in läget runt om oss. Finns det några djurskötare i närheten? Poliser? Tull? Gränsvakter?
Därefter berättar jag för Texa att man kan hitta kryphål att ta sig in i hagen för att sätta fart på gänget. Sticker snabbt ner huvudet under staketet och börjar krypa. Texa är beredd att följa... Hade bara glömt att matte stod där och höll i kopplet. Hon stoppade tilltaget direkt. Attans också - där gick det lilla roliga om intet.
Så matte har egentligen två busfrön att tampas med. Texa är väl busfrö mest hela tiden och kastar sig huvudlöst in i det ena tilltaget efter det andra. Igår hämtade hon Nickes kosshörlurar och sönderdelade dem ordentligt i små delar. Nicke blev inte nöjd kan jag säga. Därefter envisades hon med att trycka i sig ett tuggben i husses och mattes säng. Det gjorde strax en comeback i sängen till deras stora irritation. Det kom nämligen inte i ett stycke utan pytsades ut på flera olika plaster bland sängkläderna och det var rätt kletigt... Nya sängkläder fick det bli...

Mina hyss är mer tanke bakom. Jag planerar noggrant och genomför med precission. Kollar oftast att ingen ser mig. Det brukar ge bäst resultat. Mina hyss handlar nästan uteslutande om mat eller rymning och då gäller det att inte bli upptäckt för då är det roliga slut.

Ska gå och leta upp Texa för att se om jag kan lära henne något nytt...

Inga kommentarer: