fredag 23 maj 2008

Märkliga djur

Det finns olika sorters djur - stora djur, små djur... och som på bilden, döda djur... och så finns det märkliga djur. Till avdelningen märkliga djur klassar jag igelkotten...
När jag häromkvällen var ute på sista kvällsrundan så passade jag på att smita ur halsbandet. Jag hörde nämligen hur det prasslade i buskarna och husse var inte beredd på min slingrande manöver. Fri som en fågel for jag iväg mot den prasslande lilla saken som nu tagit sig ut på gångvägen. En liten rund, kortbenad figur travade framför mig och jag sprang fram för att kolla läget - kanske ville den leka lite? En liten näsa och små plirande ögon kikade i min riktning och sen liksom försvann hela ansiktet...och den nu lilla bollen låg platt mot marken. Hmm måste undersökas...jag stack ner nosen mot varelsen - AJJJ - den gör ju ont!!! Vad är nu detta?! Den har ju hårda taggar över hela kroppen. Jag börjar springa runt runt taggbollen och skälla som en dåre - husse kommer springande för att få tyst på mig, det ekar mellan husen och klockan är halv tolv på kvällen. Inte helt populärt med ett högt och gällt skall vid den tiden - men vad sjutton - här har vi ju en liten filur som gjorde att jag fick ont i nosen! Om man inte får ge ifrån sig lite ljud då - när är det då befogat? "Ljud säger husse - oljud menar du väl". Kalla det vad du vill - jag har allt hört er personer säga och ropa många oljud när det gör ont på er också - så det så! Efter lite turer fram och tillbaka var jag tillbaka i koppel och drogs från platsen - fortfarande skällandes. Husse var sur och beklagade sig för matte när vi kom in.
Nästa kväll var jag och matte ute på sista rundan och nu såg jag den lilla taggbollen igen - mitt ute på min gräsmatta. Skällandet startades omedelbart och jag stretade i kopplet för att nå fram till djuret som jag nu vet heter igelkott. Den rullade genast ihop sig med taggarna utåt - vi avvaktade en bit därifrån och jag slutade med mitt skällande. Matte sa nämligen att igelkottar blir rädda om man är för burdus mot dem. Snart tittade den fram igen och började knata omkring och leta efter något ätbart. Jag låg så tyst och stilla och tittade bara - så kröp vi närmare men när den tyckte att vi kom för nära rullade den ihop sig igen. Jag och matte avvaktade och vi tänkte att om den är hungrig kanske den vill ha lite Frolic. Matte plockade fram och kastade ett par bitar - och se den blev intresserad och kröp genast till maten och började knapra i sig. Vi tittade på och tyckte att den var hemskt söt.
Så nu har vi alltid med oss några extra bitar Frolic och vatten på sista turen för kvällen - kanske kommer vår kompis igelkotten fram.

1 kommentar:

Anonym sa...

tjenixen klova sådanadär igelkottar har vi här ute med dom e inte alls trevliga när dom sticks på det viset här vill man vara vänliga och fråga om dom vill leka och så beter dom sig på det viset va e det för hyfs? Vi får inte heller föra oljud på kvällarna matte blir galen när vi skäller på igelkottarna menar påatt vi fem väcker hela hisingen tro fasiken det folk borde veta vad som kryper omkring och lurar på deras territorie på nätterna!!!
Vi håller på dig!! Hoppas vi syns snart, kramar swebreeze gänget