måndag 12 maj 2008

Näst Bäst i Väst



...ja åtminstone i min åldersklass, junior 9-15 månader. Det är jag det!!!
Har liksom förstått att det varit något på gång för matte har varit mer målmedveten än någonsin.

För ett par veckor sedan köpte hon ett trimbord, på det har jag fått stå och visa upp mig, vi har varit på utställningsträning, jag "fintrimmades" av Charlotte, vi har tränat på att gå fint i koppel, att jag ska ha bra kontakt med matte och så "stå". Matte har förberett oss så gott hon har kunnat och fått goda råd på vägen av både Charlotte och Åsa Massleberg.

Den stora dagen var inne...Efter en lite längre bilfärd lastades jag ut på Saltemads camping i Borås och här var det riggat för utställning.
Bäst i Väst - så hette utställningen.
Massor av cairnar var på området - alla fintrimmade,välkammade och fluffade för dagen. Jag var också i Charlottes tält för en sista handpåläggning. Nu fanns det ju inte så mycket att fluffa till på mig, jag är ju väldigt kortpälsad mot vad man borde vara på utställning, men håret blev tuperat i alla fall.

Så började hela tillställningen med valparna och sen var det dags för hanarna. Jag begriper inte hur domaren kan välja ut den som är finast enligt rasstandarden - vi är ju skitsnygga allihop! Efter det var domaren lite trött och hungrig så det blev en paus innan det var dags för oss tikar. Vi passade också på att äta lite och jag vilade en stund i buren som matte placerat i skuggan under ett träd - rätt skönt med eget krypin.

Nu var matte rätt nervös, tror att hon skämdes lite för att jag hade så kort päls och frågade nog sig själv varför hon hade anmält mig, hörde att hon sa till lillhusse att vi fick räkna med att komma sist eftersom pälsen är så viktig. Han var nämligen sugen på Ballerinakex och det fick man om man kom på prisplats. Matte visste att två hundar skulle bli utan pris och trodde att jag skulle bli en av dem...Vad tror hon om mig egentligen?! Jag ska min själ visa henne!!!

Så fick jag på mig utställningskopplet och travade glatt in i ringen. Uppställning med alla 7 hundarna på rad. Jag ställde mig snyggt och tittade upp på matte - svansen upp!

Domaren gick runt och gjorde sig ett första intryck av oss juniortikar. Matte började se lite stolt ut...Trav runt i ringen på led - jag sprang så fint, så fint - kikade upp på matte och brydde mig inte alls om de andra hundarna - bara fokus på matte...undrar om det är köttbulle eller kassler hon har i handen...köttbulle var det visst...mmm...sen fick jag vänta lite innan det var min tur på bordet för en closeup. Domaren kollade mina tänder och bett, kände på kroppen och pälsen, tittade på vinklar och mått. Lite närgånget tycker jag nog att det var, men jag fann mig snällt i okulärbesiktningen. Så ville hon kolla mina rörelser mer noggrannt och jag tog fram min bästa trav samtidigt som jag kollade på matte så ofta jag kunde. Så sa hon tack och vi ställde upp oss för beskådan samtidigt som hon dikterade kritiken. Matte såg vid det här laget ut som en stolt och glad tupp - har ju sagt att det är lätt att glädja den tanten - och jag sträckte fint på mig. Helt fokuserad på matte som då och då stack till mig en bit kassler eller köttbulle. Så var det klart och matte var superglad och nöjd över min insats - fick till och med bära gröna grodan ut ur ringen!

När alla hundar var bedömda fick vi ställa upp oss igen för en sista översyn och då passade jag på att spela ut mitt sista kort - flirta lite med domaren - vilket många av de andra hundarna glömde som ni kan se på bilden överst. Och visst hjälpte det...för nu hade domaren bestämt sig...hörde hur hon tackade någon hund bakom mig som inte blev placerad och sen var det dags för 5:e plats - inte Clova...4:e - inte Clova...3:e - inte Clova...jösses nu var det bara två hundar kvar! Hurra jag blev placerad som 2:a - näst bäst i väst! Vad säger du nu matte?! Räkna aldrig bort liten Clova! Med eller utan päls är jag sketasnygg!!!
Nicke fick sina Ballerinakex och jag fick dessutom Hederspris - en snygg lila rosett! Tänk vad man kan ordna...Husse fotograferade hela eventet - kanske kommer fler bilder ut på bloggen vad det lider. Hela familjen var så stolta över min insats.
En gång till fick jag gå in i ringen - skulle tävla om bästa tik, alla kategorier. Nu var det de vuxna tikarna som drog det längsta strået och placerade sig på prisplats, men vad gör väl det - vi juniorer blir stora vi också - då skall vi sopa banan!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !
Så roligt att ni har kikat in på vår lilla blogg! Nu får vi fortsätta och höras! STORT GRATTIS till en mycket hedervärd och välförtjänst andraplats! Hoppas ni hör hurraropen från oss i Kungälv! Skall bli kul att ses på onsdag! Ha det gott! Hälsar Happy med matte Helene

charlotte sa...

hejs svejs!!!! M[ste s'ga att ni var fantastiska skulle ha sagt det till er på dagen men hade ju såå mycket att göra. Vilken fin kontakt ni hade i ringen och vad fint hon gick och stod. vi har en del bilder med på lilla tösen! Ni kan ju få dom nästa gång ni kommer för trimning!
Bamse kramar swebreeze gänget!!