måndag 26 maj 2008

Trafikstockning!



I helgen var Jessica och Peter på besök från Stockholm, även Robert och Anna hängde med in till stan för att gå en promenad i city. Nicke ställde in för att leka med Vincent istället, så sammanlagt var det 6 personer och en hund som gav sig av i det vackra vädret. Vi drog genast iväg på asfalterade gator och trottoarer. Jag hatar att kissa på asfalt - det rinner ju runt tassarna så man blir blöt - så det gör jag bara inte. Jag väntar tills jag hittar gräs eller åtminstone grus. När det gäller nr2 så gör jag också det helst på gräs eller grus, men i värsta fall så går det med hårt underlag som asfalt. Man blir ju åtminstone inte blöt om tassarna...Nu inträffade "i värsta fall" - jag var bara tvungen att sätta mig och jag valde tydligen ingen bra plats...Gångbanan undvek jag, tänker ju på att folk ska gå där, och längs med trottoaren stod bilar parkerade så jag kunde inte gå ner där. Så när jag hittade en passage med vita, målade och stora streck, satte jag mig där och BAJSADE. Nu blev det fart på matte som först försökte få mig att flytta på min kropp - men nöden har ingen lag - satt Clova sitter, sen fick hon ställa sig så att hon skyddade mig och mina förehavanden. Eftersom jag inte är så hög över marken (29,5 cm) så var hon rädd för att jag inte skulle synas. Nu fick först en lyxig Merca stanna och bakom den köade det sen på...och de fick vänta på att jag skulle bli färdig och sen fipplade matte i ryggsäcken efter en påse att städa bort lämningarna så att inte bilarna behövde köra i kablarna. Det hela tog en liten stund men bilarna väntade snällt utan att tuta och vinkade när det var klart. Så kunde vi fortsätta promenaden och jag kände mig lätt och fin i kroppen utan trängande behov. Runt hela innerstan gick promenaden med stopp för fika på Ljunggrens - de har så goda räkmackor säger personerna - och jag fick ett ben.

På eftermiddagen åkte alla till Gråbo - morfar fyllde år - de bjöd på middag! Morfar är toppen - han förstår mig och mina behov! Han såg till att "tappa" en hel fläskkarréskiva. Då dög den inte till människoföda men till Clova passar den perfekt...Den togs upp för att svalna och bli trancherad i lagom stora bitar och sen serverades den på fat till mig. Bättre middag kan man ju inte få! Är det inte dags snart för mig att bli passad av mormor och morfar? - här får man så gott käk!

Igår var det sista cairnpromenaden för säsongen - synd tycker jag, för det är nog det roligaste som finns. Tänk att få springa lös i skogen med en massa goa kompisar. Igår sprang jag hela rundan med Tyra och Douglas och vi hittade på massa kul - som att bada i gyttjepölar. Helt nya mörka färger fick våra pälsar - mattar och hussar ylade och undrade om vi var tigerkakor eller grisar. När vi rastade så pratade Carina om hur viktigt det är att matte och husse är roliga att komma till vid inkallning - hon har verkligen fattat grejen! Min matte och husse är på god väg, godis, lek och övningar gör att det oftast är riktigt kul att komma fram - men så är det ju det här med kompisar...Om jag leker med kompisar är det svårt att vara roligare...men igår förvånade jag matte med att faktiskt komma några av gångerna som hon ropade. Det gäller att inte vara förutsägbar - nu kan hon få tro att cairnkursen har gjort nytta! Snart flyger nog nya tankar genom min skalle.
Det var ett väldigt bra område som vi gick i igår - hoppas att matte kör oss dit fler gånger.

Nu får jag se fram mot sista tillfället på cairnkursen och sen har matte anmält oss till viltspårskurs också - det skall bli spännande!

Inga kommentarer: