torsdag 29 maj 2008

Jättebra


Så stod det på mitt protokoll i alla rutor!
Igår hade vi avslutning på cairnkursen. Vi hade examensprov i alla delmoment som vi tränat på. Här på bilden kan ni se hur jag tränar på "ligg kvar" - stiligt eller hur?! Rak och snygg i kroppen med finfin uppmärksamhet och kontakt med matte. Alla övningar klarade jag av hur bra som helst, till och med inkallningen var snudd på perfekt...bara liiiten tendens till "kom och ta mig". Det har faktiskt varit riktigt roligt att träna, det är kul när det händer något och jag känner att jag har en uppgift att fylla. Matte blir så nöjd och glad och vi jobbar jättebra ihop som ett team liksom. Det verkar som alla cairnarna på kursen tycker som jag, för alla var jätteduktiga och såg ut att ha tränat bra med sina personer - kontakten mellan ekipagen var kanon! Till och med Milton och Otto kämpade och var uppmärksamma - trots att Molly höglöpte. Milton som vet vad det handlar om gick och smågnydde men lyssnade ändå bra på alla kommandon. När alla moment var utförda fick alla priser. Jag fick diplom och godis och kursledarna fick blommor. De behövde nog också ett pris - så kanske de håller en ny kurs för oss till hösten. Åtminstone min matte behöver en kurs då och då för att hålla sig på rätt spår - hon blir lätt lite tråkig annars och kan göra direkta fel. Eftersom jag är första hunden i familjen behövs lite inspiration och hjälp på traven - och jag gillar att gå på kurs med kompisar. Nu ska vi fortsätta träna hemma och bli ännu bättre. Matte säger att jag faktiskt är ganska lättlärd...och så ser hon lite förvånad ut - som om hon inte riktigt trodde på det. Jodu matte - man får inte förväxla envis och enveten med att inte kunna eller vilja - det tror jag faktiskt att hon har lärt sig nu!
Jojo, även en cairn kan lära sig - det säger både Carina och Ann-Christine som har varit kursledare och instruktör. Matte är eld och lågor och tänker att lydnadsklass är nog något för oss (hon får lätt storhetsvansinne den kära matte...) - njaaa tänker jag - rallylydnad verkar vara mer i min smak. Carinas dotter och hennes hund, som är en pumi, hade en liten uppvisning hur rallylydnad går till - det verkar jättekul. Det händer något hela tiden och man jobbar verkligen som ett lag.
En rolig grej hände; när de var klara med banan sprang de ut och mot oss - då spände alla vi cairnar upp oss och skällde. Är man inte cairn så blir man utskälld! Carina kallade oss "rasister". Kan vi rå för att vi är bäst?! Ha ha ha! Nä, nu ska jag inte vara dum - jag är bara lite avundsjuk, jag vill också kunna. Kan du genast anmäla oss till en sådan kurs matte?

Inga kommentarer: