onsdag 4 juni 2008

Värmebölja



Pust, stön och stånk...flås, flås och flås. Tungan hänger utanför munnen hela dagarna och pälsen sitter där den sitter...här går inte att ta av sig till linne och shorts när man blir lite svettig i pälsen. Himla tur att jag har sommarfrisyr när det gäller pälsen åtminstone...Hallå där ute Charlotte - kan vi ta av lite till??!!!

Vilken tur jag har också, att min familj har en sommarstuga alldeles bredvid en liten sjö - dit går vi och badar så ofta vi kan, allihop. Det är så skönt att få svalka sig i vattnet - kul är det också. Om det finns sjöar eller diken med vatten så brukar jag skutta i, även om det så är vinter - plasket runt tassarna är härligt och så här på sommaren gör det ju dessutom att man får ner temperaturen några grader. Det i sin tur gör att man kan busa med lillhusse en stund till eller rusa runt och rasa med Ellen. Ibland har personerna med sig en leksak ner till vattnet som jag får hämta - jag är egentligen ingen sån hund som skall apportera grejer i vattnet - men lite kul är det och vad är det som säger att inte en cairnterrier vill simma? Det avlas hit och dit för att få fram speciella egenskaper på oss hundar men i grunden kan vi faktiskt lite utav allt - det är bara det att vissa saker är roligare än andra. Och vissa saker gör man bara för att det är roligt, andra för att man får belöning och så några för att man måste. Men fixar det - jorå - det gör vi allt. OK personskydd ska jag kanske inte ge mig på - men för övrigt tror jag faktiskt att jag grejar det mesta. Förresten finns det faktiskt de som blir lite rädda för en villt skällande Clova, men det är värre med att få omkull personen eller få ett rejält tag med tänderna eller på annat sätt betvinga en fiende på två ben.

Något som jag gör bara för att det är kul är busa med lillhusse. Han brukar säga att vi har busmästerskap. Det är lika roligt att leka med lillhusse som med en annan hund - han har alltid roliga upptåg på gång. Hemma i stan har vi en korg med massa leksaker som jag brukar få välja ur - och sen leker vi loss med den grejen som jag väljer. Jag väljer ofta en pipleksak eller en boll. I stugan blir det mest lek utomhus - oj vilken fart vi får upp! Jag och lillhusse har sparkat mycket boll - jag börjar bli superduktig på att nicka med nosen och små bollar kan jag fånga i munnen ibland. Helst ska bollen studsa en gång innan jag nickar eller tar den, det är lite lättare att beräkna mitt skutt som behövs då. Dribbla med nos och tassar är jag också en fena på - det är inte lätt att hinna ikapp och ta bollen från mig. Nickes golfkompis fintade jag bort hur lätt som helst - han såg förvånad ut när jag lurade honom gång på gång.

Nä nu känner jag mig lite varm igen - skall vi gå och bada?

Inga kommentarer: