måndag 23 juni 2008

Midsommarnatten...







...är lång, ljus och vacker och som klippt och skuren för en promenad i solnedgången. Och tänk att jag fick chansen att göra den promenaden med en snygging som Floyd.



Min familj ställde till med fest på midsommar och det kom många personer, även kompisar till mig var inbjudna. Ellen och Floyd var med på festen och vi hade superkul. Floyd är en dvärgschnauzer på 2 år och han var väldigt väluppfostrad och snäll, en kul kille som gillade att springa omkring med mig och Ellen. "Han kanske kan lära dig lite hyfs Clova" sa matte - ähh, jag vet faktiskt hur jag "bör" uppföra mig, jag har bara inte lust alla gånger.
Festen började redan på eftermiddagen, alla kom indroppande mellan klockan två och tre, bland de första som kom var Ellen. Vi satte genast igång att busa i trädgården. Efter en stund närmade sig en grå hund vårt hus. Jag och Ellen upptäckte detta direkt och sprang ut och började skälla - Hallå kom inte hit! - men det visade sig att detta var Floyd och han skulle vara med på festen. Då tystnade vi genast och välkomnade honom ordentligt, eftersom vi varit lite ohyfsade i vårt uppträdande först. Vi var förlåtna på direkten och leken kunde starta. Alla människor minglade omkring och drack guldgul vätska med bubblor i, käkade snacks, pratade och lekte med oss ibland. Vi vovvar käkade också snacks och drack vatten, bubblor verkar äckligt och starkt - personerna blev på ännu gladare humör ju mer bubbelvätska de drack. Vi hundar är så glada redan så vi skulle väl spricka om vi drack sånt. Efter en stund hjälpte alla till med maten och dukningen - vi sprang i vägen, det är bland hundarnas främsta uppgift att vara framför fötterna konstant så att inte människorna glömmer att titta var de sätter sina fötter. Så var det dags att sitta till bords och äta, jag cirklade runt under bordet - här borde det ramla ner grejer...Nu dracks det ännu starkare vätska i pyttesmå glas och innan de fick ta sig en hutt så var alla tvungna att sjunga en truddilutt - ujujuj så det lät - och matte som klagar på mina skall - detta ska jag komma ihåg! Och maten som de åt - sill - bläähh. Bäst att cirkla runt barnen och Ingmar, de åt spagetti med köttfärssås - det är gott! Många pyttesmå glas fylldes på flera gånger, sånger sjöngs ljudligare och värre, men glada var de - människorna - tror faktiskt att de var på lika gott humör som oss hundar vid det här laget. Senare var det några som skulle gå och bada. Jag och Floyd hängde med, Ellen som fortfarande är lite liten fick gå hem och lägga sig. På vägen framför oss gick två hundar som jag inte känner. Nu gäller det att visa Floyd vilken tuff tjej jag är tänkte jag och sprang villt skällande fram mot hundarna. Tio meter från dem tvärnitade jag forfarande skällande och sprang sen tillbaka till husse för att hämta ny fart och så fram igen...Rädd säger ni?! Nähä, inte då! men man får så bra fart om man springer ett varv runt husse först innan man sladdar framför hundarna...Personerna till dessa hundar såg väl måttligt roade ut av mitt tilltag, men min matte var ju inte med så det gäller att passa på - hon hade stoppat mig omgående. Trots att hon också druckit pyttesmå glas och ylat...Nere vid sjön var det några som badade och jag och Floyd promenerade sida vid sida och kollade allt som vi hittade eller så sprang vi tillsammans inne på ödetomten bredvid badplatsen.

Midsommar var jättekul tyckte jag - speciellt som jag också hade kompisar inbjudna till festligheterna - nästa år ska jag nog beställa fler av mina kompisar på gästlistan. Då ska vi äta snacks och dricka bubbelvatten (läs Ramlösa....) och promenera i solnedgången.

Inga kommentarer: