söndag 6 juli 2008

Fästingplåga



Usch och fy för dessa små dummingar - de sätter sig på min kropp och suger av mitt blod. Dessutom kliar det! Och sjuk kan man bli...

Länge klarade jag mig genom att äta ett kosttillskott men nu går det inte längre säger matte. Tills för bara en dryg vecka sen hade mina personer bara plockat enstaka fästingar - oftast räckte det med att kolla igenom pälsen efter promenad, så hittade matte dem krypandes runt utan att de hade fäst. Men nu...nu hittar hon både krypande och fästade dummingar hela tiden. Så länge de kryper är det ju ingen ko på isen - lätt som en plätt att ta bort, men när de sitter fast är det jobbigare tycker jag. Matte har små krokar som hon tar bort fästingen med och det är OK så länge de sitter någonstans på kroppen. Jag tycker nämligen att krokarna är lite läskiga och vill helst inte se dem. De flesta dummingar sätter sig på huvudet och runt ögonen på mig och då blir jag hysterisk om hon kommer med den där kroken, det är bättre med snälla fingrar som kniper bort den. Problemet är bara att när hon tar om fästingen så följer det gärna med lite av håret också och eftersom de flesta dummingar sitter på huvudet så är jag väl snart skallig. En dag hann hon inte kolla så noga och morgonen därpå hittade hon 6 dummingar - då fick matte nog och åkte till apoteket och köpte Exspot att droppa i nacken på mig. Hoppas att detta hjälper - hur kommer jag annars att se ut på utställningen i Tvååker.

Inga kommentarer: