måndag 27 april 2009

Rolig helg

Det här har varit en helg fylld med kuligheter. Det började redan på fredag morgon. Matte kollade och det verkar som om löpet faktiskt är över för den här gången. Det betyder mer frihet för Clova. Morgonpromenaden blev en långpromenad och jag fick springa lös en stor del av den. Vi gick upp på berget till Guldheden och kollade utsikten. Kul och lite halvknepig terräng att ta sig fram i mellan varven. Och spana in utsikten man har där uppefrån! Man ser ut över halva stan minst. Matte satt och filosoferade en stund medans jag undersökte om någon haft picknik nyligen. Därefter fortsatte vi upp på Medicinareberget.
Där finns också ställen att spana in utsikten på. Här är det jag som filosoferar och matte som yrar omkring...
På lördagen åkte vi först ut till stugan. Där fanns redan Ellen på plats. Hon hade bott i sin stuga nästan hela veckan. De håller nämligen på att inrätta en SPA-avdelning där. Ja, inte för hundar utan för människor inomhus. Vi vovvar får fortfarande kissa utomhus. Vi lekte så det stod härliga till, jag och Ellen. Sen kom lillhusse på att jag inte packat upp en av mina julklappar. Vi hämtade genast grejerna ur boden. Långa pinnar och rör...personerna byggde och grejade. Wow det blev en liten agilitybana av paketen. Slalombana, hinder, tunnel och ringhinder. Oj vad vi tränade. Jag och Ellen hoppade, zickzackade slalom och sprang genom tunneln många gånger.
Personerna visade vägen. Ibland tog vi ett hinder utan att nån bad oss - bara för att det var så roligt! Men det var väldigt varmt...efter en god stund fick vi avbryta för att inte köra slut på oss alldeles.
Vi skulle nämligen till Bollebygd på kvällen och hälsa på Saga och hennes familj. Jag hade inte sett Saga på jättelänge men jag kände igen henne på direkten. Hon är jättesnäll och gav mig många popcorn.
På söndagen var det dags för cairnpromenad. Vi skulle gå i Vättlefjäll, men möttes av polis. De talade om att där pågick en stor skogsbrand så vi fick ta en alternativ väg. Det blev en käck skogspromenad ändå. Vi vovvar kunde springa lite lösa som vanligt. Jag försökte få med mig någon på en utbrytning, men ingen hängde på så då sprang jag tillbaka till matte igen och fick min köttbulle. Fick också möjlighet att vänslas lite med min andra favoritkille Elvis. Han tyckte att jag var extra söt idag - trots att jag slutat löpa...men jag luktar tydligen lite gott fortfarande.
Det fikades såklart. Idag var matte synnerligen snål! Det såg inte ut som hon tänkte ge mig något av mackan och då får man förståss ta saken, eller i det här fallet, mackan i egna tänder... Matte satt och drack kaffe och snattrade med mackan i näven. Noll koll på läget så att säga. Då slog jag till - som en kobra högg jag mackan ur händerna på matte och fick satt i mig en ansenlig bit innan matte fick tag i "resterna". När den sen var slut kollade jag igenom ryggsäcken om det verkligen inte fanns något mer ätbart i den. Matte skämdes - hon satt ju bredvid min lydnadsfröken Ann-Christine - vad skulle hon tro...?
Så berättade Charlotte om hur det går till på utställning och vad man ska tänka på och träna på. Träna är viktigt för att det ska funka med alla moment på utställningsdagen. Så efter teori fick vi träna på att gå och stå fint och låta oss undersökas.
På kvällen tog jag och matte en kvällspromenad och gick genom Seminarieparken - titta så vackert körbärsträden blommar!

Inga kommentarer: