onsdag 21 oktober 2009

Matte på kurs

Jaha...så försvann matte på kurs. Utan mig...

Det var i helgen som det tydligen begav sig. På lördagen var jag visserligen frisk, men jag hade bara varit hostfri ca en vecka så det var säkrast att lämna mig hemma. Jag hade sett vad matte packat ner i ryggsäcken och det var inte spårprylar precis...nä borste, kam och klotång åkte ner i säcken. Det är inget bra tecken det - kanske var det lika bra att vara hemma.
Det var dags för trimkurs.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta att matte ska försöka lära sig att trimma lite själv. Det är ju bra att hon är intresserad av mig och allt som har med mig att göra. Men trimma...jag är skeptisk... Det gör Charlotte så himla bra. Jag blir jättesnygg och så får man träffa kompisar och Bobby. Hur jag kommer att se ut om matte drar i pälsen kan man fundera över. Tänk om jag ser så tokig ut att jag inte vill visa mig ute? Och tänk om hon inte har den rätta knycken och segdrar så det gör ont? Eller tar för stora tussar? Mmm, det finns en del att oroa sig för. Kan det verkligen sluta väl?

Hon berättade när hon kom hem, om allt som instruktörerna sagt och visat. Ann-Christin Larsson, Eva Hamilton och Millan Svensson hade tydligen lämnat en massa information, instruktion och tips om hur man börjar och fortsätter på sin egen bana i trimningens ädla konst. Matte hade ju nu ingen egen hund att träna på men hade fått prova på några av de andra. Hon hade varit runt och kikat och lyssnat på allt som sas om de olika hundarna och vad som borde göras och hur på var och en av dem. Det var jätteintressant sa hon och nu var hon jättesugen på att sätta igång och träna på mig.
Här kan ni se hur hon tränar på mig och vad jag tycker om det... Jag är inte direkt imponerad. Hon fipplar, tar lite här och där. Ibland ett strå och ibland en hel tuss. Ingen större ordning och jag är mycket osäker på om hon har någon plan egentligen. Vi får väl se hur det här slutar.

Själv hoppas jag att hon väljer en annan kurs nästa gång... Typ agility eller så...

Inga kommentarer: