fredag 5 februari 2010

Middag x 2

Oj då...en Clova på bordet...

Matte är bra på många sätt. Oftast är hon vaken och alert. Hittar på grejer och ger mig mat (dock alldeles för lite om ni vill höra min mening). Husse och lillhusse tycker att jag kunde få mer - jag hejar på dem!

Någon gång då och då är hon dock okoncentrerad och ofokuserad - det gillar jag, om det passar mig.

Hon var just det häromdagen...okoncentrerad alltså...
Matte och lillhusse käkade middag och jag fick min middag samtidigt. Jag var färdig mycket tidigare med min än de var med sin. Alltså satt jag nedanför och tyckte att jag borde få lite av deras också. Tyst och snällt satt jag där och väntade - på ingenting. Orättvist tycker jag - förstår ju att det finns mer däruppe än de orkar äta upp. Begriper inte logiken i det där. Min mat tar alltid slut medans det rätt ofta blir över utav deras. Måste liksom ha blivit fel i beräkningsgraden. Jag borde ha mer och de mindre mängd mat att äta av. Har läst i tidningarna att det slängs på tok för mycket mat i det här landet och miljömedveten som jag är vill jag ju såklart hjälpa till.

Så till saken då...Lillhusse och matte var klara med middagen. Telefonen hade ringt många gånger den här eftermiddagen. Ibland var det försäljare - då blir matte irriterad i rösten och ibland var det trevliga samtal med vänner och familj. Nu ringde telefonen igen och nu var det ett trevligt samtal med Ann-Marie, Sagas mamma, det skulle pratas semesterplaner. Matte blev genast fokuserad på att prata och kolla datorn och ofokuserad på mina förehavanden. Bra. I sin iver att skynda till datorn glömde hon nämligen både att duka av bordet och att sätta in stolen ordentligt. Lillhusse försvann dessutom in i sitt rum för att göra läxor.

Jag gick efter först den ena och sen den andre för att kolla att de var ordentligt upptagna med vad de nu gjorde och sen skred jag till verket. Upp på bordet för att se vad som blivit över... Inget på deras tallrikar, men på uppläggningsfatet fanns det 3 hela fiskpinnar kvar. Jippie! Fiskpinnar är jättegott och de försvann snabbt ner i min mage. Nicke hade dessutom lämnat ett halvt glas med mjölk och den drack jag också upp. För att få upp det sista från botten av glaset då tungan inte räcker ner, välte jag glaset och drack upp det från bordet. Provade också att välta mjölkkartongen men den var tyvärr tom. Därefter "fördiskade" jag deras tallrikar från såsrester och smulor. Det var mycket rent och prydligt på bordet efter mig ska ni veta.

Jag är mycket medveten om att mina personer inte alls tycker att detta är något som en hund skall göra. Jag har fått så många utskällningar och blivit stoppad så många gånger från att hoppa upp på bordet. Matte har mer eller mindre kastat ner mig någon gång och rutit med värsta rösten många gånger. Så man kan väl säga att; 1) jag har tagit del, 2) jag har förstått - 3) men jag bryr mig inte!
Det går helt enkelt inte att låta bli godsakerna på bordet om det finns en möjlighet att ta sig upp. Vinsten/belöningen är bara för bra för att låta bli.

Ja så kan det gå till när man skaffar sig 2 middagar på samma kväll... Mycket mätt och belåten gick jag nu och la mig i favoritfåtöljen. Matte hade fortfarande inte upptäckt vad jag gjort - och när hon väl gjorde det så var det på tok försent att ge mig bannor.

Burp...

Inga kommentarer: