söndag 14 mars 2010

Nu är det kul!


Matte har anmält oss till kurs i agility. Cairn i Väst har ordnat så att vi är en grupp med bara cairnterrier på Nya Varvets hundskola. Nu har kursen äntligen startat och jag är med! Flera utav mina kompisar är också med och så är det några nya bekantingar. Ska se om jag kommer ihåg alla... Min bästis Ellen är med och vi har bildat par på träningen och så har vi Märta, Fanny, Happy, Solo, Pepsi, Fina, Lisa och Rocky. En vovve från Hipperdipp´s ska också vara med, får nog se nästa vecka vem det blir.

Vilken lycka! Massor med roliga hinder som ska övervinnas. Och massor med godis när man vågar eller gör rätt. Jag har provat på flera hinder förut, när vi hade prova-på-dag i höstas, men nu blir det på riktigt. Nu ska vi lära oss att göra det på rätt sätt. Det betyder att jag har vissa krav på min matte. Hon måste jobba på sina positioner, tydlighet och kondis. Får se om hon fixar det. Jag började åtminstone på ett mycket bra sätt. Med stor glädje och iver tog jag mig an alla hinder. Vanliga hopphinder, enstaka och i kombination. Tunnel, hopp genom däck, "flygalångthopp", balansera på bron, bordet, slalom och så A-hindret. Matte tyckte att jag var kanonduktig och så här långt skötte hon sig också bra. Det hon hade svårast för var att få ihop koordinationen i slalom. Handen skulle visa, benet skulle förstärka och det vid rätt pinne och på rätt sida...mmm...gick sisådär...tur att jag var med i skallen. Det hinder som jag hade svårast för var "flygalångthindret". Tassarna åkte gärna ner mitt i hindret. Hindret som var roligast var nog balansen och A-hindret. Jösses vilken fart jag satte.

Matte tyckte att vi alla var så söta när vi jobbade med hindrena. Allra sötast var våra små rumpor när vi klättrade över krönet på A-hindret. Det såg ut ungefär som på bilden ovan där jag klättrar över krönet på en snöhög.

Jag skötte mig ganska bra hela lektionen men på slutet blev jag lite trött i huvudet och föll in i gammalt känt Clovamanér...vilket innebär att jag vill göra hela tiden. Det ska vara min tur varje gång. Jag vill ta alla andra hundars kommando och godis som mitt. Då kan jag bli lite stökig och skällig. Har så förtvivlat svårt att bara vänta på min tur. Men jag har förbättrat mig - eller hur matte?

Nu ser vi fram mot nästa onsdag när det är kurs igen. Känner på mig att detta kommer att bli minst lika kul som spårkursen. Tänk vad det finns mycket kul att göra som hund och förare!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad det låter kul med all cairnträning,när inte schäfrarna tävlas med längre blir det cairn för hela slanten. Mörten är väldigt lydig,men han får ju vara med jämt när schäfrarna tränas....Ann och vovvarna