tisdag 9 november 2010

Massage

Det finns tillfällen när jag tycker att matte är toppen. Oftast infaller de tillfällena när hon gör något som förgyller min hundtillvaro. Förra helgen gjorde hon just precis en sådan grej.

Cairn i Väst hade ordnat en kurs i hundmassage. Och matte hade det goda omdömet att anmäla oss till kursen. Nio stycken cairnar var på plats för att deras mattar skulle få lära sig lite om massage. Instruktör var den duktiga Marie Ostheller från Uddevalla Hundhälsa. Marie är certifierad fysioterapeut och jobbar med REHAB för hundar och hundars välbefinnande i största allmänhet. Hos Marie kan man simma, få massage, bli stretchad och få eventuella skador utredda och behandlade.

Nu skulle hon visa våra personer hur man kan öka hundens välbefinnande med hjälp av massage. Dessutom poängterade hon hur viktigt det är för våra personer att känna våra små kroppar ordentligt. Det gäller att veta hur vi känns när vi mår bra och är friska för att snabbt förstå om det är något som inte är som det ska. Allt för att det inte ska bli svårläkta muskel eller skelettskador i onödan på oss. En väl fungerande, smidig och rätt arbetad muskel är a och o för ett långt, aktivt och lyckligt hundliv. Massage och stretching är ett bra sätt att hjälpa våra muskler på traven. Dessutom blir det en mysig stund mellan person och vovve.
Marie hade med sig en av sina egna hundar som hon visade på. Nu fick vi oss en genomgång av olika muskelgrupper och hur de skulle masseras. Allt från små muskler på huvudet via nacke, rygg och ben. Muskelfästen och muskler fick sig en omgång från topp till tå. Gissa om vi hundar njöt?!! En del kunde slappna av på direkten och sträcka ut sig på sidan för att ta emot allt det mysiga. Andra var lite mer spända och det tog olika lång stund att slappna av ordentligt. Marie påpekade att det var viktigt att man gjorde detta med massage till en lugn och rofylld stund. Gärna en mysig och ombonad plats ifred från stoj och höga ljud. Jag tänker att matte borde köpa in lite trevligt doftande ljus och eteriska oljor för att förhöja stämningen när vi ska ha våra mysstunder. Ska genast kolla med henne - hon är aldrig omöjlig.

Efter massagen gick Marie genom lite enkla stretchövningar med oss. Hon sa att det är viktigt att man vet att man gör rätt om man ska stretcha sin hund. Annars finns det risk för skador. Det är också viktigt att inte hålla fast t.ex tassen utan bara stödja med handen. Om vi skulle tappa balansen eller rycka till kan det bli skador om man håller fast. Det är också bra att veta om ens hund är stel eller som jag lite överrörlig i lederna. I båda fallen är det viktigt att vara försiktigt men på olika sätt.

Det var verkligen en givande dag. Dessutom upptäckte Marie att jag hade ont i en muskel som heter gluteus. Jag reagerade ordentligt när hon tryckte på dem där de sitter på var sin sida om ryggraden på bakkroppen. Det är en viktig muskel, nästan som en motor på oss vovvar. Så den vill varken jag eller matte att jag ska ha ont i. Marie lovade skicka medicin som ska hjälpa mina muskler att häva den eventuella inflammation som jag troligen har där. Dessutom ska jag och matte åka upp till Marie när jag har ätit medicinen ca 10-14 dagar för att se om det har blivit bättre och lägga upp en plan på hur man går vidare. Nu är det inte så att det syns på mig när jag rör mig att jag har ont, men om jag ska kunna göra allt som jag vill gäller det att komma till rätta med även små skavanker innan de blir ett stort problem. Måste ju vara fit när agilityn startar efter nyår!

Se där ja - nu kommer matte med plädar och fällen. Nu är det visst dags för en stunds massage. Mmm...

1 kommentar:

Elin sa...

Va hon ser ut att mysa ^^ Underbart!