söndag 28 november 2010

Första advent

Nu kommer en tid på året som jag gillar. Nu ska det pyntas och grejas. Bakas pepparkakor och förbereda all den goda maten som man äter på jul. Man myser inomhus med nära och kära. Vänner kommer förbi på lite glögg. Hela december går i mysets tecken. Många gånger kommer det snö. Jag älskar snö och all rolig lek som brukar höra till snön.

Jag brukar hjälpa till med det mesta stöket. På bilden ovan inspekterar jag alla adventsstakarna innan matte sätter upp dem i fönstren. Jag hjälper henne också att välja vilket fönster som ska ha de olika stakarna. Vi har många fönster och många stakar så det är ett drygt jobb.
Det måste också städas så där lite extra inför 1:a advent. Torkas med fuktiga trasor så att allt damm försvinner och så dammsuga såklart. Dammsugaren är en lattjo pryl. Den brummar jättemycket och matte kör så roligt fram och tillbaka med den långa "armen". När matte kör igång brukar jag komma och leka. Det tycker matte är jätteroligt - åtminstone en stund... Jag försöker fånga munstycket och "döda" det. Jag skäller och morrar, skuttar och slår ner på den. Det ser så roligt ut tycker matte. Hon tycker det är konstigt att jag aldrig växer ifrån den här leken. Det är inte ett dugg konstigt anser jag - det är ju superkul! Efter en stund brukar matte köra bort mig från dammsugaren och hennes arbete. Hon påstår att hon aldrig skulle bli färdig annars.
När allt städande och pyntande är klart finns det lite tid över för lek och bus. Matte körde det mesta av det hon tycker är det tråkiga arbetet redan igår. Det var en alldeles lysande ide anser jag. För vet ni vad? Det gjorde att vi kunde åka på cairnpromenaden idag. Dagens promenad är en klassiker och en av de bästa promenaderna på hela året. Den gick nämligen på Skräddarön i Göteborgs norra skärgård. Det är en toppenö. Det finns bara en smal väg över till ön vilket gör att även rymmningsbenägna cairnar kan springa lösa. Det finns lite hus, stugor och samlingslokal på ön men det är ingen som bor där på vintern. Alltså kan vi ta över hela ön för en stund. Vi bildar flock på direkten och leker, nosar och undersöker för allt vad vi är värda. Vi springer fram och tillbaka. Tigger godis hos alla vi kommer åt.

Efter promenaden är vi härligt trötta och nöjda. Både hundar och personer. Då är det dags att åka till hembygdsgården i Guddehjälm för fika och liten föreläsning om hundspråk. Johanna Jansson håller precis på att utbilda sig i frågor som rör oss hundar. Typ hundspråk och psykologi. Det tycker min matte låter jättespännande och det var väldigt intressant att lyssna på vad hon hade att berätta om hundars språk. Det blev en del trevliga diskussioner om olika händelser och scenarier. Det är mycket som vi förmedlar som inte våra personer upptäcker eller vet att de ska titta efter. Tänk om fler visste vad vi säger och menar. Då skulle det inte vara så många missförstådda hundar och hundmöten skulle klaras av på ett bättre sätt.

Efter en sådan här aktiv helg så blir man alldeles trött. När alla sitter i soffan och tar igen sig hamnar hakan på bordet.

Inga kommentarer: