onsdag 26 januari 2011

Nytillskott

...hos familjen Hedin!

Härmed presenterar jag lilla Greta. Greta är en mini-illbatting, tillika cairnterrier av finaste kvalité. Hon kommer från kennel Tribun och flyttade för ett par veckor sedan in hos min bästis Ellen och hennes familj. Tror att jag redan nu kan säga att det är en liten kaxig tjej som kommer att ge sina personer en hel del att göra... och Ellen kommer att få fullt upp med att uppfostra henne.


Det tog ett par veckor innan jag fick möjlighet att bekanta mig med den lilla damen, men nu har vi träffats flera gånger. Första gången träffades vi på neutral mark i Slottsskogen. Vi gick till en liten inhägnad där vi tre kunde vara lösa en stund för att se vad vi gillade varandra. Jag och Ellen började leka och busa direkt. Vi låtsades inte om att den lilla ville vara med överhuvudtaget. Vi sprang fort och då hann hon inte riktigt med. Vi brottades utan att bjuda in henne. Hon fick vackert vänta tills vi hade rasat av det värsta springet och buset. Sen fick hon vara med lite grand. Hon är rätt tuff måste jag erkänna.

Så var det dags för fest eftersom husse fyllde år och självklart var även Ellen och Greta medbjudna. Jag var jättesnäll trots att det var på min hemmaplan vi nu skulle umgås. Jag lekte med Greta en lång stund faktiskt. Efter att jag lekt med Ellen förstås... Störst går först...

Matte plockade raskt undan så många mattor hon kunde. Greta vill gärna bita i sånt som sticker ut eller verkar löst och så är hon inte helt rumsren ännu. Det är så det är med valpar. Det händer saker hela tiden. Man måste passa så de inte hittar någon sladd eller gardin att bita i. Skor kan man hitta på helt andra ställen än där man ställde dem. Och ibland kan man bli lite blöt om tassar och fötter om det har hänt en liten olycka. Fast det hände inga olyckor hemma hos oss. Greta skötte sig utmärkt.

Igår var det dags för träff igen. Nu skulle vi promenera en sväng i Delsjöterrängen. Vi började på den stora gräsytan som går ner mot badplatsen. Alla tre lekte runt och sprang och busade. Min matte och Lasse var så nöjda med hur bra vi alla tre kommer överens. Självklart vill jag och Ellen greja lite själva mellan varven, men vi förstår att den lilla valpen också vill vara med. Vi förstår att vi har ett ansvar att lära den lilla hur det går till att bli en trevlig kompis. Fast ibland vill vi helst slippa och bara snäsa åt henne att låta oss vara ifred.
Här är det jag som vänt runt och nu bjuder in Greta till lek. Ellen övervakar. Hon agerar lite storasyster åt Greta och håller koll på henne.
Här tar både jag och Ellen på oss lite ansvar och vaktar medans Greta får nosa på något intressant. Små valpar får inte motionera några långa sträckor - de växer ju så det knakar - och bör inte belastas för mycket. Därför plockade Lasse ibland upp lilla Greta och bar henne en sträcka. Det var bra för då kunde jag och Ellen pyssla med sånt som vi gillar utan att behöva ta hänsyn. Greta tyckte inte alls att det var nödvändigt att bli buren. Hon ålade i famnen och gnydde lite för att få komma ner på marken igen och vara med oss.

Jag passade på att göra några stooora lovar på sådant avstånd som matte nästan kallar "rymning". Märkte rätt snart att Greta möjligen kan bli en kompis på sådana äventyr. Tror dock att Lasse och Jenny kommer att propagera hårt för att Greta ska välja Ellen som förebild i dessa sammanhang. Hmm... vi får väl se vem som "vinner"...

Inga kommentarer: