lördag 15 november 2008

Lydnad i ösregn



Nej inte nu igen tänkte jag när matte började träna med mig. Det var sitt, ligg, stanna, sitt kvar, ligg kvar, fot om vartannat och det gäller att hålla tungan rätt i mun så man utför rätt övning till rätt kommando. Medans jag lite okoncentrerat gjorde vad matte sa till mig fladdrade tankarna iväg till i vintras när vi gick fortsättningskurs efter valpkursen...Det var ett elände det...mörkt, kallt, blåsigt och regnigt - en fullständigt normal göteborgsvinter med andra ord. Hur någon kan komma på att lägga en kurs med de förutsättningarna och tro att jag ska lära mig något är fullständigt obegripligt! Och hur matte kunde komma på idén att anmäla oss till den fattar jag inte än idag...Huvudsakliga sysselsättningen bestod i att ruska vattnet ur pälsen och det var inte varmt kan jag säga. De andra hundarna (ej cairnterriers...) gjorde väl någorlunda som det var tänkt men jag blåvägrade att lägga ner magen på blött och kallt underlag och sitta gjorde jag bara extremt korta sekunder. Sitt kvar var inte att tänka på. Ligg kvar?! Hahaha - skämtar du?! Så här i efterhand har jag kollat med en äkta champion, Giggs, och hon säger att det är varje cairnterriers rättighet att våga vägra plats i blöt väderlek. Så när jag nu insåg vart det lutade - kurs i vintertid - började jag smida planer på hur jag skulle komma undan.

När matte lastade in mig i bilen för transport till kursen var jag förberedd. Nu skulle jag göra matte uppmärksam på hur enveten jag kan vara - var beredd på att skämmas ordentligt för din ouppfostrade hund!

Vad hände tror ni? Jo det var Cairn i Väst med Ann-Christine som höll i kursen. Då är det ordning på torpet - de är ett tänkande gäng. Inomhushall var bokad. Varmt, ljust och rejält tilltagen yta att träna på - kan det bli bättre? Fick stoppa undan alla planer på protest och vi satte igång att träna. Helt plötsligt var jag jätteduktig på ligg kvar, sitt kvar, fot, hopp över hinder och allmän följsamhet i koppel. Nu kunde jag släppa tanken på att starta skyddsombudsverksamhet för cairnar som måste ligga på magen i regn och rusk...men bara så du vet det matte - jag kan sätta planen i verket när som helst...

Inga kommentarer: