lördag 27 december 2008

Toppenjul!

Julafton var verkligen en riktig höjdare. Redan på morgonen hade mina personer lagt paket under granen när jag kom upp. Jag spankulerade runt och nosade och läste på lapparna. Vips så försvann ett par paket upp på en hylla dit jag inte kunde nå - tusan också.
På eftermiddagen kom mormor, Jessica, Peter och Robert. Då lades ännu fler paket under och runt granen. Nu började det bli jättespännande och svårt att låta paketen vara ifred.
Men först skulle personerna dricka glögg, sen titta på Kalle Anka, dricka mer glögg, förbereda maten och slutligen äta maten. Jag förstår att alla små barn tycker att julafton är en enda lång väntan. Nicke är numera så stor att han tycker att det nästan är en trevlig väntan. Maten på julbordet är också god - han äter till och med en och annan sillbit. Jag gillar inte sill. Provade det på midsommarafton i somras - det tänker jag inte göra om!

Äntligen var det dags för julklappsutdelning! Jag hjälpte till att dela ut paket till mig själv. Läste och luktade mig noga fram till de som var mina.




Så där ja - då har jag hittat ett som det står Clova på. Nu gäller det att hitta ut från granen och paketen igen. Svårt att balansera bland alla paketen. En del vippar och välter. En del är mjuka och lite läskigt svampiga att sätta tassarna på. Andra är tunga och de vill man inte få över sig. Men jag är så säker på foten och bra på att balansera att jag klarar den här manövern hur bra som helst. Flera gånger.



När man väl har fått fatt i ett som det stod Clova på så gäller det att öppna det fort som sjutton - det luktar jättegott från det här paketet.

Lite klurigt när man inte har tummar, men tassar och mun funkar rätt bra det också. Men det fina presentpappret är ju förstås i småbitar...

Snart så är jag inne - åh vad det är spännande!


Jösses vilket smaskigt tuggben - med "musli" insprängt som smakar av apelsin - jag älskar clementiner och apelsiner.

Hoppas att de köpt fler sådana här - detta var ju hysteriskt gott och jag har att göra i flera timmar!


Vad mycket det är att stå i en sån här dag...Det är nästan så att man inte har tid att gå ut och kissa...

Här var det mer paket till Clova. En ny fårskinnsfäll - den ska jag lägga i favoritfåtöljen så det känns riktigt ombonat.


Vilken bra julafton det var... Det enda som saknades var morfar. Jag hade ju tänkt hjälpa honom att elda upp julklappspapprena och noga hålla koll på att han inte eldar upp några julklappar igen...




Puss på dig matte!

Skall alldeles strax tacka husse och lillhusse också. Åh Ellen måste jag också tacka - fick en rolig pipleksak av henne.

Och vet ni - jag fick en liten jultallrik också. Skinka, korv och köttbullar var det på den. Det lönade sig att vara snäll och låta granen stå orörd. Jag var ju redan lite inne på att låta granen vara ifred och när jag fick goda råd av cairnarna Ginny och Kola från Hipperdipps så stärkte det mitt beslut att avvakta "skogsröjningen".

Jag går bara fram då och då och puttar till några kulor med tassen eller nosen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Clova!!!! du e våran hjältinna vad hade vi gjort utan goa skratt från dig under året!!!! Bobby hälsar att han satt upp din bild från cairnbladet ovanför sängen hmmmmmm!!!
Vi har dessutom fått tillökning det du får du allt träffa när du kommer nästa gång!!
Tack för julklapparna matte hälsar att glöggen var kanon blomman lever chokladen e slut och vinet tar vi på nyår!!!
Ett riktigt gott nytt år på dig och ditt husfolk, hoppas vi ses snart!! vi ska stå i montern sön 12-15 och tis 8-12 bobban ska visas upp och charma alla fler cairn åt folket!!!!!
satsar stenhårt på cairn nation