tisdag 2 december 2008

Cairnrus och Clova är modig




Nu är det inte synd om mig längre...Resten av helgen blev betydligt roligare för min del och för mattes del också.
Visserligen ligger fortfarande hussarna raklånga men matte jobbade bara på nätterna och hade därför tid över för mina aktiviteter.
På lördagen började vi med en rolig promenad där jag fick springa lös och vi gjorde övningar och tränade moment från lydnadskursen. Mitt på dagen gick vi på julmarknad i Haga - jösses vad folk där var. Det gällde att hålla sig tätt intill matte så att ingen trampade på mig. Såg en del "småhundar" som blev burna runt av sina mattar eller hussar, men min matte sa att "så länge det inte är farligt får du gå själv Clova". Fixade jag kanonbra. Vi handlade några små tomtar och pepparkaksformar och matte drack saftglögg och så delade vi på pepparkakor. Pepparkakor är gott.
På söndagen stod matte fortfarande på benen när hon kom hem efter att ha jobbat natten. Hussarna fortfarande kass...Vi vilade bara lite på soffan tillsammans och sen bar det av på Cairnpromenad! Det är det roligast som finns! Även matte tycker att det är så roligt med dessa promenader, att jag tror hon skulle vara halvdöd innan vi ställer in en sådan. Idag gick den på Skräddarön ute i skärgården. Himla käckt ställe där även de värsta "rymmarna" som Disan kan springa lösa. Räknade inte hur många cairnar vi var, men vi var ett helt gäng som rusade runt och busade. Över stock och sten, klippor och trappor, sprang längs stranden och i skogen och flera av oss var i och badade fast det är vinter. Vinterbadare har man ju hört talas om och det var inte någon konst att skutta i för oss tuffingar. Vid fikat visade några av oss upp lite cirkuskonster. Milton visade hur man kan ha en godis PÅ nosen och sen kasta upp den i luften och fånga den med munnen och käka upp den - verkade hur kul som helst. Disan visade bl.a hur man kan rulla runt och hoppa upp på ryggen på sin matte. Kajsa visade t.ex "var är nosen". Jag visade hur vi gör "high five". Sen visade Kajsa även att hon hade koll på höger - ett riktigt flygledarämne enligt min matte...Det var fler hundar som visade upp olika konster men jag kommer inte ihåg allt. Till sist hade vi cairnrace men det blev lite rörigt med målgången så ingen vet vem som vann...
Trötta, glada och nöjda åkte vi hem till sjuklingarna igen.

Nu skall jag också berätta hur himla modig jag var idag.
Jag och matte var på promenad i Slottsskogen. Längre bort satt en Bassett och tittade längtansfullt mot mig. När vi närmade oss frågade hans husse om vi kunde hälsa och min matte sa att det var OK. Han tyckte tydligen att jag var väldigt söt, ville nosa och så. Jag var inte så imponerad över hans utseende - han var säkert snygg enligt sin modell - men jag är liksom inte lagd åt Bassettrasen, så jag var inte så imponerad. Matte har dock talat om för mig att man är artig och inte retar andra för deras utseende så jag höll mig väl med honom. När vi stod där och småpratade kom det fram en annan hund. Nu blev jag rädd och ynklig. Det var en ALASKAN MALAMUTE. Oj oj oj en sådan best igen - med rejäl käft och elaka tänder som kan bita en liten Clova illa. Jag gnydde som en liten valp med svansen mellan benen. Den här malamuten hette Molly och hon såg faktiskt inte elak ut, men jag har inte glömt hur illa en sådan hunds tänder gjorde mig när jag var 6 månader gammal. Jag stod längst ut i kopplet bakom matte medans hon förklarade för Mollys matte varför jag reagerade som jag gjorde. Mollys matte verkade mycket förstående. Så gick min matte fram till malamuten och började kela med henne - akta dig matte! hon är kanske farlig! Jag stod fortfarande en bit bakom - matte hade släppt kopplet. När jag nu såg hur snäll Molly verkade vara och att matte inte var ett dugg rädd så vågade jag mig fram. Stod till slut nos mot nos med en Alaskan Malamute och luktade på varandra! Vilken bedrift va?!
När vi sen gick därifrån sa matte att hon var så stolt över sin modiga lilla Clova! Jag var också stolt över mitt mod - tänka sig - nos mot nos...

Inga kommentarer: