torsdag 8 januari 2009

Matte fattar...


...galoppen...Mitt race bland picknickarna sist gjorde att hon tog med matsäck till oss den här gången. Det gäller att uttrycka sig väl om man vill få något att hända. Jag uttrycker mig synnerligen väl...och matte är inte helt tappad. Således var det jag och min flock som nu satt högst upp i Ängårdsbergen och fikade i den faktiskt värmande, lågt stående vintersolen. Andra människor och hundar gick nu förbi oss och kunde bara konstatera att det såg väldigt mysigt ut där vi satt.
Det har varit väldigt roligt att lillhusse har haft jullov från skolan. Vi har kunnat hitta på mycket kul ihop. Gått på promenader, lekt och busat - bara vi två. Det är extra roligt när det är jag och lillhusse. Jag tror att många andra vovvar är avundsjuka på att jag har en så rolig och påhittig lillhusse. Om någon annan kommer och vill vara med funderar jag noga om jag vill tillåta det eller inte. Det är viktigt att de fattar att det är MIN lillhusse.


Allt går att göra till en lek. Mirakel på sjön t.ex - man kan jaga varandra på isen eller jaga efter pucken som lillhusse skjuter iväg. Matte sa åt lillhusse att vara försiktig i leken med mig - jag har ju inga skydd på mig. Mina små tassar skulle inte må bra av att bli överkörda av en skridsko. Nicke var noga med att inte sladda eller köra för nära mig. Och när jag var lös och kunde springa med, så fick vi hålla oss längs stranden där isen var lite snötäckt och skrovlig så att mina tassar skulle få lite fäste - alla har ju hört talas om bambi på hal is...

Ho ho där lurade jag allt lillhusse! Jag vände tillbaka mot matte något tidigare än vad han gjorde - så nu leder jag stort!





Vilket team vi är lillhusse! Snabba och kvicka på isen - tekniken är snudd på fulländad.


Får jag vara med i ditt lag?



Matte kom förresten hem härom dagen - stort leende på läpparna...Hon hade varit och tittat på utställningen My Dog. På cairnterrierna - utan mig! Varför fick inte jag följa med och heja på mina kompisar? Nu fick hon istället berätta för mig hur det hade varit. Alla vovvarna var jättesnygga och uppförde sig storartat i ringen. Swebreezehundarna gjorde t.ex succé - fick ettor och fina placeringar på löpande band. Som om jag trodde något annat! Min fröken, Ann-Christines Danjouvovve placerade sig långt fram i tikklassen. Matte är hemskt dålig på att komma ihåg namn och inte hade hon köpt något program heller...Citrus från Hipperdipp gick det också bra för och Åsa från Stenröset hade flera vovvar med som hade fina framgångar. Cairnarna från Akinos gick det kanon för. Milton fick ju självklart också en etta, berättade matte och så det allra roligaste; lilla Fanny från Tistelön! Hon, som liksom jag fick betyget "outvecklad" i Borås, fick nu superomdöme med CK och en tredjeplats i bästa tik - bland champions! Vilken revansch!!! Synd att man inte fick se dessa triumfer...

Inga kommentarer: