söndag 10 maj 2009

Plastband

Det finns plastband i många olika färger. Matte tycker bäst om de röda...
Den här helgen skaffade jag mig ett rött plastband och matte blev strålande lycklig.
Det var dags för riktig utställning igen - trots att matte sagt att vi inte skulle hålla på med sånt. Nu var nämligen pälsen i fint skick, hullet lagom och vi hade tränat flitigt på bordet och att stå fint. Nu var vi så förberedda som vi kunde med våra mått mätt.
På lördagen åkte vi upp till Larv utanför Skara. Matte var jättenervös. Jag var ganska cool. Våldsamt många hundar av alla de slag - då går det inte att välja ut en att skälla på, så då är jag tyst istället. Klarar att vistas bland alla dessa vovvar riktigt bra. Har dock svårt att kissa när så många tittar på. Jag och matte fick lämna området för att jag skulle kunna uträtta något...Många snygga hundar intog ringarna. I cairnringen var det inget undantag. Här visades upp den ena snyggingen efter den andra. Och kan ni tänka er - jag blev utvald som en snygging! Jag fick med mig ett rött plastband och en 1:a i protokollet. Matte sken som solen! Tänka att man kan bli så glad över en bit rött plastband. Vi fick ingen placering men vad gör det när man precis har fått ett rött plastband. Och de andra tikarna var verkligen jättesnygga och väl värda sina placeringar.
Nu vill matte skryta lite med kritiken; Ngt kort i kroppen. Mkt bra huvud, ögon och öron. Bra resning och överlinje. Bra raka framben. Bra bröstkorg. Välvinklad bak. Bra pälskvalitet.
Matte studsade till rosettkiosken och köpte ut min första officiella röda rosett.
På kvällen var jag jättetrött - så trött att jag inte ens orkade äta upp min mat...hade förresten snott en och annan köttbulle på Lasses kalas också, så jag var helt enkelt inte hungrig heller.
I morse var jag också trött...och då skulle matte ha iväg mig på utställning igen... Frukosten förblev orörd och jag försökte smita upp i lillhusses säng hela tiden. Jag såg ju att matte packade alla grejer igen. Jösses, räckte det inte med igår?!
Nu var det terrierutställning i Vårgårda på gång. Jag accepterade det hela, men matte märkte direkt att jag inte var riktigt på hugget som igår. Jag skällde på hundar som gick förbi och var allmänt okoncentrerad. När jag klargjordes på bordet satt jag lite uttråkat och tittade på de andra hundarna i ringen. När det var vår tur gjorde jag vad matte bad mig om. Jag stod, lät mig undersökas och sprang i trav. Matte tyckte att jag var jätteduktig idag också och var så nöjd med sin Clova. Hon fick dock hjälpa mig hålla upp svansen mer idag - jag orkade inte...
Kritiken var jättebra idag också; Mkt bra tik. Mkt god typ. Välformat huvud och korrekt bett. Korrekt vinklad fram och bak. För lågställd. Bra päls.
Idag blev det dock ett blått plastband, alltså en 2:a i betyg. Det gjorde inte så mycket tyckte matte. Hon var fortfarande glad för gårdagens 1:a och det skrivna orden var ju i huvudsak fina idag också. Nu skall hon kolla i cairnboken vad det här med lågställd betyder - det var nytt för oss. Borde ju betyda att jag har för korta ben...
På det stora hela kändes helgen som lyckad och nu sitter matte vid datorn och kollar om det finns någon annan utställning som vi kan åka på. Det finns ju chans att man kan knipa ett nytt rött plastband!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis lilla Klova till förstapriset. Det var du verkligen värd! Och lite utställningar finns det ju här i väst framöver så det är klart att matte skall anmäla dig!
Hälsar Marianne

charlotte sa...

you go kattis och clova jkag vet att ni kommer få fler första pris för det är ni värda tänk om fler kunde ha den fantastiska kontakten ni har i ringen!!!!!!!!!!!!!
själva drar vi till hörby och hässleholm i helgen bobbis och frankie ska på semester till kareby men vi andra tar med oss lilla kristine och drar ner till underbara familjen pettersson ikväll!!!
ha en trevlig helg så hörs vi
kramizar

Johanna sa...

Grattis till en fin dag i ringen (den andra bortser vi ifrån då domaren inte visste vad hon gjorde ;))
Hoppas att vi ses fler gånger i ringarna i sommar!! Ni har verklgien nått att hämta!
kram johanna och gänget