onsdag 20 maj 2009

Skansar och kanoner

Många kanske tycker att det verkar vara tråkigt för en hund att bo i staden. Nu tänker jag avslöja att det inte alls behöver vara tråkigt. Det finns massor av spännande platser, grejer och djur att undersöka.
Skansen Kronan är en spännande plats och där finns både grejer och djur att hålla koll på. Personerna tycker också om att gå dit upp, eftersom man kan se ut över en stor del av staden. Jag har väl aldrig riktigt förstått vitsen med att glo på utsikten, men matte verkar aldrig tröttna på det. Tja - hon har sina intressen och jag har mina... Ofta träffar man på andra hundar och deras personer, men går man där på förmiddagen brukar jag kunna vara frikopplad och utforska en del på egen hand. Då möter man bara enstaka hundar och människor. Numera måste jag ju egentligen vara kopplad på sådana här "allmänna platser", men matte håller noga koll på alla runt omkring så att ingen tar illa upp att jag är lös. Jag är också noga med att sköta mig och komma till matte om hon kallar på mig.

Skansen Kronan är en gammal befästning och den är byggd på en kulle. Det betyder att det finns en massa gamla murar som den bakom mig. I dessa murar kan man hitta råttor. Jag känner djupt inombords att det är något jag är extremt lämpad för - jaga råttor alltså... För ett tag sen hittade jag en råtta här uppe och jag for genast efter den. Tyvärr var den snabb och sprang in i en sådan här mur och jag kunde inte få tag i den. Men jag har inte glömt det...
...och när jag får tillfälle så sätter jag genast igång att leta efter den eller någon annan råtta. Vilken som helst duger faktiskt. Man får nosa omkring bland stock och sten. Runt murarna brukar man få upp ordentlig vittring.
Tyvärr - ingen råtta här...Har du sett någon matte? Det är råttfritt här uppe.
Eftersom Skansen Kronan var tänkt att försvara Göteborg mot inkräktare finns det gamla kanoner att skjuta t.ex danskarna i huvudet med. Undrar om man kan skjuta råttor med dem också?
Bäst att kolla om den fungerar ordentligt. Här uppe borde man fjutta på. Matte får nog hålla i tändstickan...ni vet - tändare eller tändstickor funkar dåligt utan tummar...
Och här skall kanonkulan puttas in... Verkar vara fri passage. Kan ju också vara bra att kolla att ingen råtta har gömt sig i röret...

När vi har lekt och undersökt en bra stund är det dags att vandra hemåt igen. Vägen ner är som värsta serpentinvägen i alperna.






Visst kan även staden vara härlig att bo i. Jag och min familj tycker väldigt mycket om vår stad - Göteborg.
Man hittar många spännande ställen att undersöka. Historielektion får man på köpet och det är ju aldrig fel att veta lite om det som hände förr.
Dessutom blir man "världsvan" och lär sig hantera cafébesök, trafik och alla människor och hundar osv. Man lär sig att det går fint att åka inne i en spårvagn, men att det är dumt med närkontakt på utsidan. Ni vet - spårvagnar är hårda, hundar är mjuka...

Inga kommentarer: