fredag 25 december 2009

God fortsättning!

Oj oj oj...julafton är verkligen en hektisk dag. Många dagars slit med paketinköp och matlagning ska nu fullständigt explodera i några timmars trevligt julfirande.

Jag är en mycket väluppfostrad hund numera när det gäller granen. Jag bara tittar och tindrar med ögonen. Inget slitande i "bollarna" som hänger i den. Om bollarna däremot ligger kvar i sina lådor är jag gärna där och hämtar en för lek. Då är de inte fridlysta anser jag. Tydligen anser personerna att kulorna är fridlysta var de än befinner sig för jag får inte ha dem och leka med. Trist.
Vi firade julafton hemma hos oss i stan. Mormor Berit, Robert, Anders, Maria, Oscar, Elin och så jag och min familj då förstås. Det är så kul när det kommer folk hem. Så fort det ringer på porttelefonen så skuttar jag upp och skäller två gånger för att göra alla uppmärksamma på att det ringer. Det kan behövas - ibland hör personerna så himla dåligt och man vill ju inte missa besök. Därefter springer jag ut i hallen och väntar på att någon öppnar porten med telefonen och vår ytterdörr så att jag kan springa ut på svalen.
Det är nämligen mitt jobb att hälsa alla välkomna ute i trappen. Alla blir så glada av att se mig svansviftandes och bli överösta med pussar när de kommer upp för trappan. Det är ett viktigt jobb. Ingen gör det så bra som jag.

Efter att all mat och paket stuvats undan var det dags för promenad. Man måste motionera lite innan man kan sätta i sig all mat.
Här har visst bilderna hamnat i fel ordning ser jag...vi äter nämligen mat innan tomten kommer. Nåväl.

När promenaden är avklarad är det lagom med glögg och tilltugg till Kalle Anka. Jag gillar inte glögg men tilltugget gillar jag desto mer. Tyvärr har matte satt mig på slankekur så det var verkligen ytterst snålt med bitarna som hamnade hos mig. Gud vad hon är tråkig. Jag har faktiskt inte bett om att få bli anmäld till utställning...jag vill hellre käka mycket!

Det dignande julbordet blev sen dukat och nu var jag lite orolig att jag inte skulle få någon jultallrik heller. Det behövde jag dock inte oroa mig för. Såg att matte tog fram en tallrik och fixade med mat på den. Undrar vad det hamnar på den...Mmm - det hamnade skinka, korv, köttbullar, leverpastej och lite lax på min tallrik. Hurra! Hon är inte så dum i alla fall - matte.

Så var det dags för jultomten. Jag hade tränat på att hjälpa tomten men nu blev personerna lite oroliga för en del paket var ju ömtåliga. Det slutade med att jag hjälpte till med mina egna paket. Och de var många paket till mig. Har tydligen varit väldigt snäll i år. Jag fick leksaker och tuggben. Jättebra grejer!

Först var jag duktig och öppnade bara mina paket, men sen blev jag så i gasen att jag fortsatte med alla jag kom åt. Öppna paket är jättespännande.
På kvällen lekte jag sen med mina nya leksaker och tuggade på tuggben. När alla var trötta och skulle gå och lägga sig var jag fortfarande pigg och ville leka.

Anders, Maria, Oscar och Elin skulle bo på madrasser i vardagsrummet. Där finns det ingen dörr att stänga för att hålla mig borta. Jag for upp i deras "sängar" med en pipleksak i munnen och busade och klättrade omkring. De skulle försöka sova och tyckte det var kul med mitt tilltag en liten stund. Sen ropade de på matte att hon skulle komma och hämta mig. Då fick jag också slå mig till ro och gå o lägga mig. Natti natti allihop...

Men i morse tassade jag upp allra först med min pipleksak i munnen. Hoppade raskt upp i deras sängar och väckte dem med blöta pussar och pipljud. Ni må tro att de vaknade fort.

Inga kommentarer: