fredag 5 september 2008

Dagens jaktresultat...

...är en katt uppjagad i träd, skrämt livet ur ett gäng gråsparvar, två duvor fick också flaxa ordentligt samt försökt få matte att låta mig sätta en påfågel på plats.

När jag ska gå ut vill jag gärna spana av läget ordentligt, helst liggandes på uppfarten till vårt hus, innan jag ger mig ut på promenad. Detta beteende är mina personer måttligt roade av och försöker på olika sätt få mig att röra på min kropp. När jag idag gjorde precis som jag vill - la mig och studerade omgivningarna - stod matte först en stund bredvid mig och pratade med en äldre dam, sen blev hon otålig. Knäppte loss mitt koppel och gick med bestämda steg iväg - jag vet vad det betyder - det är dags för mig att gå. När jag kommit ikapp matte och hon precis ska sätta på mig kopplet igen kommer en katt utspringande från buskarna precis bredvid oss - stannar och skjuter rygg, slår lite med svansen - och sen springer den över gatan in bland de parkerade bilarna. Tror ni att jag stannar och låter mig kopplas vid en sån provokation? Nähä då inte alls min tanke - sätter efter katten i full fart och med ett och annat krigstjut för att sätta ordentlig skräck i kattrackarn. Den gamla damen har nu kommit fram till matte och tydligen redan glömt att jag var en hund för nu säger hon att TVÅ katter jagar varandra mellan bilarna. Snacka om förolämpning!!! Visserligen var katten lika stor som jag och hade nästan samma färg på sin faktiskt långhåriga päls - men ändå...Hennes nästa fråga till matte var då - vem jagar vem, jag ser ingen skillnad på dem!! Matte hade nu inte tid till att besvara hennes frågor, hon hade fullt upp med att stoppa bilar och få fatt i mig. Det första gick enkelt, att få tag i mig var svårare - jakten gick runt bilar, under bilar, fram och tillbaka på gatan sen runt några bilar igen för att sluta med att katten "gav upp" och klättrade upp i ett träd. När den satt däruppe och kikade ner på mig insåg jag att det roliga var slut och gick snällt till matte och lät mig kopplas. "Nu är jag här - får man nå´t godis matte?"

Promenaden fortsatte till Slottsskogen och där fick jag möjlighet att sätta skräck i några fåglar - känner mig så vansinnigt inspirerad efter kattracet - men vid påfågeln tog det stopp. Trots att en man tyckte att matte skulle släppa mig och låta mig sätta den kaxige fågeln på plats. Ja, ja, ja - snälla matte, vi är två mot en...Som vanligt väger tydligen mattes ord tyngst oavsett om vi är fler på andra sidan - så det blev till att gå fint i kopplet därifrån.
Kom på att det är rätt kul att träna på gå fint i kopplet, stanna, sitt, vänd och sånt, också - för då får man godis och idag var det extra gott godis - nämligen kassler. Hallå matte! jag vill träna lite till!!!

Inga kommentarer: