söndag 28 september 2008

TrainingCamp



Prova-på-dag med Cairn i Väst - jo ja tackar jag...Jag kommer rusande som ett skott! Vill inte missa en sekund.

Annars så började vi dagen med att missa spårvagnen - den busen gick 5 minuter för tidigt - och matte visste att jag var angelägen om att komma i tid till alla roligheter så hon kostade på oss en taxiresa. Jag satt i mattes knä i baksätet och tittade ut över stadens gator - trevligt sätt att åka bil men enligt matte inte särskilt säkert...

Vi samlades allihop vid klubbstugan hos Hundar i Kålltorp, fler och fler cairnar anslöt, till slut var vi riktigt många. Många hundar och personer var kända för mig men det var också flera nya bekantskaper. Alla vovvar och personer verkade jättetrevliga. Verkar vara nå´n lag på att alla cairnar har bra personer som flockledare, men det är klart att världens bästa ras också väljer bästa hussarna och mattarna - resten av hundvärlden kan ta skräpet...Vi delades in i tre grupper, jag var i grupp 1 och vi började med utställningsträning. Åsa Massleberg berättade först hur det går till och vad man skall tänka på och sen fick vi träna. Det är mycket man ska tänka på för att få domarens gillande. Man ska se ut som en cairn, trava som en cairn, visa tänderna som en cairn, showa som en cairn och stå snyggt som en cairn. Sen är det också bra om den som håller i snöret kan uppföra sig så den passar till en cairn...Lite klokare var vi efter träningen och nu tänker nog matte försöka med en utställning igen.

Efter lite fika var det dags för nästa station som var agility. Det var en aktivitet helt i min smak! Annacarin och Marika visade och förklarade hur man började träningen och sen tar sig vidare. Lillhusse har latjat lite med hinder och tunnel i stugan så helt nytt var det inte men nu fick vi prova riktiga hinder, slalom, tunnel, balansgång och så hopp genom ett däck. Jag besatt en stor talang för alla övningarna, klarade allt efter lite träning. Däcket var lite klurigt att hoppa genom men jag fattade rätt fort hur det skulle gå till och kunde hoppa lös efter några gånger. Jag och matte gjorde examen med att springa en hel bana tillsammans - jag fixade det galant - men matte får nog gå hem och träna lite på konditionen om hon ska hänga med i svängarna...

Så var det dags för rallylydnad. Carina och Sandra berättade om bakgrunden och hur det går till och sen fick vi pröva. Rallylydnad har fler och roligare moment än vanlig lydnad och de kombineras på många olika sätt. Man får också följa lite friare - ta ut svängarna något mer och visa sin oerhörda charm... Två banor med olika skyltar fanns det att träna på. Jag är duktig på att följa matte så om bara hon kunde lära sig alla skyltarna lite bättre så skulle vi nog kunna bli riktigt duktiga. Hon når inte riktigt upp till min nivå - jag får gå hem och träna henne så vi inte behöver tveka och stanna upp för att hon inte har koll...

Nu var vi bra trötta i skallen och kroppen både jag och matte så det passade bra med lunch. Matte grillade korv och jag fick också en bit. Jag fick chans att snacka lite med Ellen, som var i en annan grupp och hon tyckte också att det var en toppendag. Alla hundar som jag snackade med var jättenöjda så här långt och än var det inte slut.

Efter lunch var det Ann-Christin som höll i aktiviteten uppletande. Det var superkul! Gömma leksak i skogen är som gjort för mig. Ann-Christine visade leksaken, som dessutom pep, lekte med den, kastade den upp och ner och sprang sen bort från mig in i skogen. Jag följde henne ivrigt med blicken, färdig att ge mig iväg. Kunde se henne kastandes med leksaken där ute och sen såg hon jättetråkig ut och kom gående tillbaka mot mig och förbi mig. Aha!! leksaken är kvar där ute!! Matte släppte mig och sa "sök" och jag rusade iväg. Hämtade leksaken kvickt som en iller och sen snabbt tillbaka med den till matte. Nu förvånade jag henne ordentligt genom att ta emot köttbullen som hon gav mig och släppa leksaken - det är så kul att göra det oväntade! Matte såg ut som en fiollåda av förvåning - hon trodde att det skulle bli till att jaga liten Clova med leksak genom skogen...

Vilken dag det hade varit! Så mycket roligt vi fått prova på! Och så trött jag kände mig...Alla verkade så nöjda och glada - vilken tur att det finns eldsjälar som lägger ner så mycket tid och har så mycket ideér för att göra det roligt för oss cairnar och våra personer.

Enda problemet nu är att jag och matte inte kan enas om vilken aktivitet vi skall välja att gå en kurs i...


Inga kommentarer: