torsdag 11 september 2008

Gula grejer



Här kan ni se när jag leker med en av mina favoritleksaker - gula benet - det både piper och känns gott att tugga på. Och jösses så långt lillhusse kan kasta det, jag sätter efter som ett skott så fort jag ser det flyga iväg! Vi har ett liknande vitt också men det tycker jag inte alls lika mycket om.

Matte gillar också gula grejer...Närmare bestämt gula svampar som heter kantareller. När hon får syn på sådana gulingar blir hon alldeles till sig i trasorna och tar vad hon har för att kunna plocka med sig dem hem - oftast bajspåsar...oanvända är väl bäst att lägga till. Jag hittade också svampar och de var mycket snyggare - snygg röd färg med vita prickar på - läckert tyckte jag men matte ville absolut inte plocka en endaste av dem - sa att man kunde bli förgiftad om man åt av den sorten. Ja jag hade inte tänkt äta dem, verkar inte ett dugg goda vare sig de är gula eller röda men man vill ju hjälpa till. Sist vi var ute hittade vi riktigt många gula kantareller och matte plockade alla hon kunde se. När vi kom hem rensade hon svampen och sen lagade hon något av den på spisen. När matte står vid spisen brukar det alltid lukta så gott och det var inget undantag nu - jag satt som ett ljus nedanför och väntade på att något skulle ramla ner. Tyvärr ramlar det inte så ofta ner något när matte lagar mat - då är det bättre när husse lagar maten, då kan hela måltider singla ner till lilla mig. När det hela var klart att ätas gav husse mig en bit av sin macka med kantarellstuvning på - blä det var inte gott med tillagad svamp heller - jag spottade ut svampen igen och vägrade äta upp den.

Kantarellhund kan ni glömma!

1 kommentar:

Anonym sa...

Dom röda e´coola - hamnade på månen

Keep on....Leif