fredag 26 september 2008

Spanskalektion



Igår fick vi tillfälle att öva spanska "live". Nicke har ju börjat studera spanska i skolan och det tycker matte är jättebra. Hon kan nämligen extremt lite spanska, kan egentligen bara frasen "El perro esta debajo de la mesa"(hunden är under bordet), så hon hoppas att lite ska fastna hos henne också. Även om just den frasen passar bra hemma hos oss, så är det sällan den gör sig något vidare i ett spanskt sällskap. Husse är betydligt mycket mer driven när det gäller spanskan, han har bott och studerat i Spanien ett par gånger, men även han tycker det är bra med repetition. Själv kan jag tänka mig att lära mig vissa lämpliga och intressanta ord - om jag får godis vill säga - och igår kom så första chansen.
När vi kom ut under pelargången på vårt hus såg vi en liten figur som rantade runt och det var inte igelkotten - nä den här var ännu mer kortbenad och betydligt mer långsmal i kroppen, brun päls, smal nos, små öron, små svarta ögon och så en lång supersmal svans.
Nu började matte att säga "Que es esto?" Nicke svarade "Es una rata". Jag kontrade "Quiero la rata" och började dra i kopplet för att fånga råttan. Jag har absolut läst i cairnterrierboken att råttor är sånt som vi är duktiga på att jaga och fånga - så låt mig demonstrera exakt hur ursprunglig jag är! Tror ni att jag fick det? Nä, men för första gången såg jag att matte tvekade lite - råttor tillhör inte hennes favoritdjur - hon övervägde faktiskt att låta mig ta den!
Kanske får jag i morgon....

Inga kommentarer: