söndag 29 november 2009

Ligger lite efter

Det händer så mycket kul nu. Varje helg är det aktiviteter på gång. Och matte jobbar så himla mycket hela tiden. När hon inte jobbar ägnar hon sig mycket åt mig - det är bra. Det som inte är bra är att tiden inte räcker till för att rapportera på min blogg.

Jag vet att mattar och hussar brukar jobba för att få in pengar till familjen - men måste det jobbas så mycket? Jag tycker att jobbet som pensionär skulle passa utmärkt. Det skulle betyda att ALL tid kan ägnas åt mig. Matte säger att det kommer inte att hända på många år att hon blir pensionär. Trots att flygledare pensioneras när de fyller 60. Och jag som tycker att hon verkar vara så gammal...

Tur att matte åtminstone prioriterar att gå på aktiviteterna - det hade onekligen varit kass om hon gjort tvärtom. Dessutom hade det inte blivit något att skriva om, om man inte är lite aktiv. Nu får det bli en uppdatering så här i efterhand om slutet på förra helgen.

Matte hade lyssnat på mina klagomål vad gällde kursval. Trimkurs var absolut inte mitt val. Nu var det dags för mitt val. Agility!

Cairn i Väst (som är en tänkande gäng) hade hyrt inomhushallen "Hundstället hjärtat" där vi har lydnadskursen. Det är ett himla bra ställe. De har en massa hinder för agility. Torrt, varmt och skönt är det också. Inga magar eller rumpor behöver landa på blött eller kallt underlag. Ingen risk för att halka och göra sig illa heller.

Nu hade de delat upp oss i två gäng med 6 hundar i varje omgång. Första gänget hade startat kl 9 och vi i andra gänget skulle gå in på banan kl 11. Mellan de båda omgångarna hade vi gemensam teori. Då kunde personerna ställa frågor till Anna-Carin Granqvist om allt möjligt som handlar om agility. Anna-Carin och hennes Disan är superduktiga i agility. De är bl.a klubbmästare i klassen small på sin brukshundsklubb.

Flera av mina kursare i lydnad var med idag. Jag snackade bl.a med Happy som hade varit med i första omgången. Hon berättade att detta var en aktivitet helt i hennes smak. Fart, fläkt och utmaningar hela tiden. Dessutom tyckte hennes matte och lillmattar att detta var helkul. De anmälde sig till kursen som skall starta på våren direkt. Happy sa att hon trodde att jag också skulle gilla detta - vi är lite samma skrot och korn vi två. Det är synnerligen tråkigt när det inte händer något... Det är också bäst om det är fart i det man gör.

Och så rätt hon hade! Det var döroligt!!!

Jag flög över hinder, zickzackade mellan pinnar, kröp genom tunnel och balanserade på en hög bro. Många gånger...och fort gick det. Jag tog först hinder ett och ett i taget. När jag kände mig säker så gjorde vi kombinationer. Och så avslutade vi med hela banan. Matte skötte sig över förväntan. Lurade mig bara ett par gånger när hon visade godis precis framför nosen på mig när hon egentligen borde visat mig mot hindret. Men hon lärde sig rätt fort och då gick det med en väldans fart över hindren. Tror bannemig att jag har lite talang för det här.

Som tur var tyckte matte också att detta var en höjdare. Nu är vi också anmälda till agilitykursen som startar i vår.

Inga kommentarer: