måndag 27 december 2010

Tomten kom!

Julafton är en riktig höjdare! Om man har varit snäll alltså. Jag har varit snäll. Nästan hela året faktiskt. Vid de få tillfällen som mina personer tvekar, hänvisar jag bara till min cairnterriermentalitet. Den rår jag inte för - den ligger djupt rotad i mina gener.

På eftermiddagen lagom till "Kalle Anka" anlände våra gäster. Då blir det glögg och lite tilltugg. Glöggen hoppar jag över, men tilltuggen vill jag gärna smaka av. Jag trängde ner mig mellan Nicke och Robert i soffan och såg till att de gav mig en och annan smakbit. Mums.

När Kalle var slut började framdukningen av all den goda maten. Jag har noga bevakat all tillredning och ville nu bevaka slutet så att inget gick fel så här i elfte timmen. Av de godaste grejerna som sattes fram på bordet tog nu matte bitar och la på en tallrik till mig. Skinka, korv, lax, köttbullar, julkorv sattes ner framför min väntande gestalt. Jösses vad jag slickade mig om munnen. Och så högg jag in - och alltför fort var det slut...

När maten var avklarad var det dags för tomten att ta vid. Jag hjälper gärna till även här. Helst hämtar jag mina paket. Då gäller det att leta och lukta. Sedärja - den stod det Clova på. Inga andra paket luktar så gott som det här.
Spana in - ett långt smaskigt och välsmakande tuggben. Det räckte långt in på småtimmarna.

Jag fick roliga leksaker också. Här har jag precis öppnat ett roligt paket med en "ostoppad" iller i. På etiketten stod det att den inte skulle inbjuda till att bita sönder i samma omfattning tack vare att det inte var någon stoppning i den. Jag vet inte jag...ska nog försöka i alla fall. Och den var vansinnigt rolig att skaka ordentligt - lång som den var. På bilden nedan skakar jag den så svansen hamnade på min rygg.

Det är tur att det bara är julafton en gång om året. Det är en väldigt rolig dag, men det är väldigt intensivt. När juldagen gryr är det skönt att lugnet lägrar sig och det blir tid för vanliga aktiviteter. Typ långpromenad med mig.
God fortsättning, vi hörs!

Inga kommentarer: