fredag 25 april 2008

Matte är arg...


...på lilla mig - Va! hur är det möjligt?! Den här uppsynen borde ju charma alla och i synnerhet matte som är så svag för mig.
När vi åkte hem från cairnkursen sist var det ett åskmoln som satt och körde bilen, blicken var mörk och hon pratade inte glatt i mobilen som hon brukar. Istället hörde jag hur hon i telefonen sa att hon fick skämmas...
Visst drog jag i kopplet när vi gick upp till planen och hem igen, men därimellan under kursen drog jag nästan ingenting. Jag gick finfint i kopplet även om koncentrationen inte var 100%.
Övningen som hette "STANNA" tycker jag funkade bra så här långt, utvecklingen att stå kvar utan att sätta mig eller gå omkring var det värre med. Jag måste ju se godiset hela tiden så det inte försvinner!
Att det sen var en massa hundar som inte tillhörde vår grupp som gick förbi är ju inte mitt fel. Jag var bara tvungen att skälla ordentligt så de inte kom och ville vara med oss - och jag lyckades som vanligt - inte en enda hund kom in i gruppen! Men matte fattar inget - tyckte bara att jag störde och uppförde mig som en "bjäbbig småhund - och jag hatar bjäbbiga småhundar!!!" sa hon. Ja ni hör - jag är helt missförstådd...Här utför jag ett viktigt arbete och så får man höra sånt!
Så var det dags för inkallningsövning...Instruktören, Ann-Christine, varnade för att det är lätt att hamna i leken "Kom och ta mig" - hehe den kan jag, den är jätterolig. Så satte vi igång. Mattar och hussar sprang iväg och kallade sen in oss en och en. Alla lydde så fint och blev kopplade när de kom fram. Jag var sist ut - matte sprang iväg, kallade och jag rusade efter - haffade köttbullen och ...smet! Jippie! Tillbaka till alla hundarna för att busa - nu fick jag chansen och jag tog den! Tyvärr blev jag bortkörd av alla personer så till slut fick jag springa till matte som nu var riktigt långt borta. Nu fick hon tag i mig, men inte som det var tänkt - att jag lugnt skulle sitta på vänster sida och låta mig bli kopplad - nä ett riktigt grabbatag runt hunden blev det för jag hade också tappat halsbandet...Övningen gjordes flera gånger och ingen gång lät jag mig bli kopplad vid vänstersidan...Jag är expert på leken. Matte ursäktade oss och sa att när vi är själva så är jag jätteduktig på inkallning - jomen det är så klart - då finns det ju inga roliga hundkompisar och då duger matte. Då är hon bäst! Alla tyckte att det var roligt och intressant att se hur leken kunde fungera och hur man gjorde för att förhindra att leken utvecklades ännu mer, för att till slut få stopp på leken och få en "lydig hund". Där ser du matte - jag gjorde nytta igen! och än är jag inte lydig så det blir fler tillfällen att "live" få bevittna hur man får en säker inkallning på en cairn.
När vi sen skulle gå igenom dagens övningar och alla lugnt satt och stod runt Ann-Christin så hade jag "myror i brallan" och försökte på alla sätt påkalla mattes uppmärksamhet. Så då fick matte skämmas lite till för att jag bar mig åt...Kursledare Ann-Christin tröstade matte efteråt och sa att de busigaste många gånger blir de bästa hundarna i längden. Så det så!!!

Inga kommentarer: