fredag 18 april 2008

Ordning på ekipaget

Hörde här om da´n att matte sa till Charlotte; "tänkte det skulle bli lite ordning på ekipaget". Jag brydde mig inte så mycket om det då, jag hade ju fullt upp med att busa omkring med mina kompisar. Så i onsdags lastades jag in i bilen, jag hade ingen aning om vart vi skulle. Noterade att matte hade ryggsäcken på ryggen och det brukar betyda roliga äventyr och promenader. Vi parkerade och jag fick komma ut och vad skådar mitt norra öga?! Många cairnar kommer åkande och lastas ut på parkeringen - är det cairnpromenad på gång? Men vafalls - vi får inte hälsa som vi brukar och när vi går iväg är vi fortfarande kopplade. Jag stretar och drar i kopplet - hallå släpp loss mig jag vill springa med mina kompisar! Matte blir ilsken och säger att "ser du nu varför vi skall gå kurs - så här kan vi ju inte ha det". Lätt åtgärdat; inget koppel - inget dragande, det är min åsikt. Så släpp loss mig nu!
Då stannar alla och vi ställer oss i en ring runt en instruktör som heter Ann-Christine. Oj då - vi skall tydligen gå kurs i lydnad. Hoppas verkligen att matte har riktigt gott godis med sig, annars skall hon få se på motsträvig och enveten hund.
Det börjar bra, det räcker att jag tittar matte i ögonen så får jag köttbulle - fixar jag lätt! Sen lägger hon den på marken framför mig - den tar jag - men då tar det stopp i kopplet. Jag tittar på matte och se då får jag gå och ta köttbullen. Jag fattar - titta matte i ögonen först, sen käka köttbulle. Helt OK för mig. Sen ska vi gå förbi en tallrik med korv på utan att gå dit och norpa en. Helt klart en svår övning, men matte säger bestämt NEJ när vi går förbi och snart har jag fattat att om jag fortsätter gå fint vid mattes sida så får jag korv i alla fall - nämligen av matte och en massa beröm dessutom. Olika övningar på att fortsätta gå fint i koppel trots störmoment gjordes och jag skötte mig jättefint. Jag kan om jag vill! Det är just det allt handlar om - det gäller att få mig att vilja - och korv eller köttbullar får mig att vilja rätt mycket!
Nu får vi träna lite hemma på alla övningarna och så skall vi ses nästa vecka igen för att lära oss nya.

Inga kommentarer: